Jari-Matti Latvalalla suunnitelma Janni Hussin varalle

Janni Hussi valottaa tulevaisuuttaan ralliympyröissä 8:02
Janni Hussi valotti rallisuunnitelmiaan MTV3:n Viiden jälkeen -ohjelmassa maanantaina.

Jari-Matti Latvala ja Janni Hussi starttaavat perjantaina ensimmäistä kertaa yhdessä ralliin.

Toyotan tallipäällikkönä tavallisesti toimiva Latvala ja kartturiuraansa luova Hussi pääsevät vauhtiin Lahti Historic -rallissa, joka on samalla historic-rallin EM-osakilpailu. Parivaljakon menopelinä on Latvalan Toyota Celica (ST165).

Latvala on voittanut Lahden historic-rallin peräti seitsemän kertaa ja nyt hänellä on edessään kymmenes startti kisaan. Hussi puolestaan aloitti ralliuransa juuri samasta kilpailusta kaksi vuotta sitten, jolloin hän tutustui nuotinlukuun Sami Pajarin rinnalla.

Latvala ja Hussi aloittivat yhteistyönsä kisan nuotituksessa. Alla ei ole yhtäkään testikilometriä varsinaisella ralliautolla.

– Kuljettaja ei ole kaikista helpoin – siltä tulee aika paljon nuottikorjauksia. Se ei ole kartturille helppoa. Mutta Janni ei kertaakaan valittanut. Nostan hattua, että hän on selviytynyt hyvin kanssani, Latvala jutteli kisan aattona.

Hussi toimi elokuun alussa ajettuun Suomen MM-ralliin saakka Lauri Joonan kartanlukijana WRC2-luokan puolella. Hussi ilmoitti kisan jälkeen, ettei hän enää jatka Joonan rinnalla, mutta ura kartturina on jatkumassa.

Latvala puolestaan kertoi torstai-iltana Lahdessa, että hänellä on suunnitelma Hussin varalle.

– Tässä on sellaiset elementit liikkeellä, että ensi vuonna saatetaan nostaa uutta kalustoa mukaan historicin EM-sarjassa. Jos se toteutuu, niin pääsisin mukaan ST185-mallin eli niin sanotulla Kankkus-mallin Celicalla, jota olemme rakentaneet, Latvala alusti.

– Tuossa olen jo vähän Jannilta kysellyt aikatauluja, että Janni voisi mahdollisesti tulla kartturoimaan sinne, jos lähdetään ajamaan enemmän historicin EM-ralleja.

Latvala on jo aiemmin kertonut, että hän haluaisi ajaa sarjan kokonaan, mutta yhtälö on vähintäänkin vaikea.

– Olisihan se hienoa, mutta siinä joutuu vähän neuvottelemaan oman työnantajani kanssa, kun sitten joutuisi jättämään jo vähän MM-rallejakin välistä, Latvala naurahti.

– Sitä he (Japanissa) välillä sanovatkin, että ”Jari-Matti, miksi sinun pitää aina saada ajaa? Sinun pitää välillä tehdä töitäkin”, Toyota-pomo jatkoi.

Ennen Lahden kaksipäiväistä koitosta Hussi on tehnyt huolellisesti läksynsä. Latvalalla kun on käytössä niin sanottu numeronuotti.

Hussi sai Suomen MM-rallin jälkeen Juho Hänniseltä nuotit lainaan. Hänninen kartturoi Jyväskylässä Latvalaa, joka ajoi WRC2-luokassa komeasti toiseksi.

– Treenasin ja luin Juhon nuotista, että miltä se tuntuu omaan suuhun. Kyllä siinä meinasi olla pari kertaa kieli solmussa. Mutta nyt kun tässä on saanut pari päivää tahkota, niin kyllä se sieltä tulee, Hussi sanoi itsevarmaan sävyyn.

Lue myös:

    Uusimmat