Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan mukaan Sami Pajari on täysin ansainnut näyttöpaikkansa Rally1-auton ratin takana.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Pajari kilpailee Toyota GR Yaris Rally1 -autolla Latvian MM-rallissa heinäkuun puolivälin jälkeen. Kyseessä on Pajarin debyytti hybridiautolla rallin MM-sarjan pääluokassa.
Pajari on ajanut tänä vuonna MM-sarjan WRC2-luokassa Toyotan uudella Rally2-luokituksen autolla. Viime viikonloppuna hän otti autolla ensimmäisen voittonsa Sardinian MM-rallissa.
LUE MYÖS: Sami Pajarin iso unelma toteutuu – "Tuntuu ihan yliluonnolliselta"
Toyotan WRC-tiimillä on pyörinyt jo useita vuosia kehitysohjelma nuorille japanilaisille kuljettajatoivoille.
– Samaan aikaan katsomme kaikkialta nuoria kuljettajia ja heidän kehitystään. Toyota haluaa saada nuoria kuljettajia ja kehittää heitä huipulle, tallipäällikkö Latvala selventää.
Pajari on tehnyt vaikutuksen Toyotaan ja Latvalaan.
– Sami Pajari on selkeästi noussut alkuvuoden 2024 aikana todella varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Hänen suorituksensa ovat olleet niin vahvoja, että olemme kiinnostuneet kovasti ja haluamme antaa tämän mahdollisuuden Samille nähdäksemme sen, millainen potentiaali hänellä on, Latvala vihjailee.
– Kun mennään Rally1-autoon, sitten todella tietää, mikä potentiaali kuljettajassa on.
Juttu jatkuu kuvan alla.
LUE MYÖS: MM-rallin suomalaisvoittaja yllätettiin historiafaktalla Toyotasta – "Oletko varma?"
Latvala tuntee hyvin Pajarin sekä tämän kartanlukijan Enni Mälkösen. Toyota-pomo on tehnyt yhteistyötä kummankin kanssa.
– Opetin Samia vuonna 2021, kun hän pyysi apua rakentaessaan uraa MM-sarjaan ja oli lähdössä ajamaan MM-sarjan kilpailuja. Sitä kautta tiedän Samin taustan. Hänen kartturiaan Enni Mälköstä olen käyttänyt kansallisissa kilpailuissa. He molemmat ovat aivan loistavia tyyppejä ja kovia kilpailijoita. On hienoa nähdä heidät autossamme, Latvala hehkuttaa.
Pajari on kasvanut suomalaisilla sorateillä, joten myös Latvian nopean sorarallin pitäisi sopia hyvin hänelle. Latviassa ei ole aiemmin ajettu rallin MM-sarjan osakilpailua, joten käytännössä kaikki pääluokan kuljettajat lähtevät kisaan ikään kuin puhtaalta pöydältä.
Pajari pääsee ajamaan kunnon testin Rally1-kalustolla ennen rallia, mutta kokemuksessa muut pääluokan kuljettajat ovat selkeästi edellä. Tätä seikkaa Latvalakin alleviivaa.
– Meidän näkökannastamme tärkeää on se, että hän pystyisi näkemään, millainen ero on Rally1- ja Rally2-autojen välillä ja millainen kehityskulma on siinä asiassa. Emme odota häneltä mitään tuloksia. Tärkeintä on saada kokemusta ja ymmärtää, millainen on Rally1-auto ja mitä autolla ajaminen vaatii, Latvala tähdentää.