Kreikan MM-rallissa perjantaiaamuna tehty aikataulumuutos saattoi käydä Toyotalle ja Sébastien Ogierille erittäin kalliiksi.
LUE MYÖS: Sébastien Ogierilta verbaalinen hyökkäys – tallipäällikkö puuttui peliin tylyllä tavalla
LUE MYÖS: Täydellinen Toyota-pannukakku avasi oven Hyundain dominoinnille – näin Kreikan MM-rallin perjantai eteni
Rallin avauspäivä oli 20 pisteen takaa-ajoasemassa kauden neljänneksi viimeiseen osakilpailuun lähtenelle Toyotalle katastrofaalinen.
Elfyn Evans kärsi rengasrikon heti päivän ensimmäisellä erikoiskokeella, ja tätä seurasi vielä turbovika, joka hidasti walesilaisen menoa läpi aamupäivän. Takamoto Katsuta puolestaan rikkoi autonsa aamupäivän viimeisellä ek:lla ja keskytti.
Iltapäivän toisella pätkällä tuli lisää lunta tupaan, kun kisaa johtaneen Ogierin autosta katosivat tehot ja hän putosi päivän päätteeksi ykkössijalta neljänneksi, lähes kahden ja puolen minuutin päähän kärjestä.
Mikä Toyotan kannalta kaikkein pahinta, MM-sarjaa johtavalla Hyundailla on kolmoisjohto. Ogierin kohdalla kismittää erityisesti se, että kuljettajien MM-sarjassa 27 pisteellä karussa oleva kärkimies Thierry Neuville kipusi iltapäivän ongelmien myötä hänen edelleen.
Ogierille sattuneen tilanteen jälkeen yksi iso kysymys Lamian huoltoparkissa oli se, miksei Toyota vaihtanut päivähuollossa myös Ogierin autoon uutta turboa – ikään kuin varotoimenpiteenä sen jälkeen, mitä Evansille tapahtui.
Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vastasi tähän kysymykseen Dirtfishin haastattelussa, ja hänen mukaansa myös Ogierin turbo piti kyllä vaihtaa, mutta aamupäivällä tapahtunut aikataulumuutos teki tämän mahdottomaksi.
Päivähuollon piti alun perin olla niin sanottu flexi service, jossa tallit pystyvät huoltamaan autot peräkkäin. Aamupäivän viimeiselle erikoiskokeelle lähdettiin kuitenkin 26 minuuttia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.
– Sen vuoksi flexi service peruttiin. Meillä oli kaksi autoa huollossa samanaikaisesti. Mekaanikot olivat korjaamassa Elfynin autoa vaihtaakseen siihen turbon, emmekä pystyneet vaihtamaan kahta turboa yhtä aikaa.
Toyotalla ei vielä iltahuollon alla ollut täyttä varmuutta siitä, mikä turbo-ongelmat oli aiheuttanut.
– Kyseessä on todella harvinaislaatuinen vika. Ja se, että niitä sattuu samalle tallille kaksi samana päivänä, on vielä sitäkin harvinaisempaa.
– Tämä aiheutti meille isoa takapakkia päivään, joka näytti lähes täydelliseltä. Kuljettajamme pystyi toiselta lähtöpaikalta mahtavaan vauhtiin, ja johdimme MM-sarjan kärkimiestä 45 sekunnilla.
Pettymyksestä huolimatta Ogier ei aio luovuttaa.
– Yritämme antaa hänelle (MM-sarjaa johtavalle, kolmantena olevalle Neuvillelle) painetta. Olen varma, että pystymme vielä vaikka mihin, Ogier sanoi.