Jenkkilehti testasi: Uusi Tesla Model S on edeltäjäänsä hurjempi

Tesla Model S (Kuvakaappaus Teslan sivuilta)
Tesla Model STesla Motors
Julkaistu 31.08.2015 12:48

Ville Järveläinen

Teknologiajulkaisu Wired koeajoi Teslan tulevan Model S P90D -lippulaivamallin.

Wiredin koeajama Tesla Model S P90D on varustettu juuri saataville tulleella Ludicrous-kiihtyvyyspäivityksellä, jonka ansiosta Model S kiihtyy nollasta sataan tasan kolmessa sekunnissa. Se on yli kaksi tonnia painavalta autolta käsittämätön suoritus. Kiihtyvyys on samaa luokkaa Lamborghini Huracánin ja McLaren 650S:n kanssa.

Uusi Model S tarjoaakin järjetöntä kiihtyvyyttä sekä tasaista ja hiljaista menoa samassa paketissa. Tesla lupaa autolle lähes 500 kilometrin toimintasäteen.

Ei mikään pikkusportti

Tesla Model S P90D on Wiredin mukaan paras koskaan valmistettu sähköauto.

­– P90D käyttää hyväkseen kaikkia sähköisen voimanlähteen hyötyjä paremmin kuin mikään muu sähköauto aiemmin, Wiredin Alex Davies kertoo.

Model S on turhan suuri tuntuakseen ketterältä urheiluautolta. Massiiviset, auton lattiaan sijoitetut akut kuitenkin pitävät painopisteen alhaalla ja kaikki neljä pyörää tiessä kuin liimattuna. Pidon saa katoamaan vain kovasti yrittämällä, mutta silloinkin tekniikka puuttuu nopeasti peliin.

Ajoit mitä vauhtia tahansa, niin poljinta painamalla auto yksinkertaisesti lentää eteenpäin. Davies kertoo kiihtyvyyden muistuttavan Star Wars -elokuvan kohtausta, jossa Millenium Falcon -alus kiihtyy valonnopeuteen.

Modernia luksusta

Wiredin mukaan Model S muuttuu säyseäksi luksusluokan sedaniksi, jos polkimen kiusaamisen malttaa lopettaa. Auto on käytännössä äänetön ja kyyti todella tasaista.

Viime vuoden lopulla Tesla lisäsi Model S -malliin tutkan, ultraäänisensoreita sekä keulakameran. Lisäyksien ansiosta auto on voitu varustaa mukautuvalla vakionopeudensäätimellä, kaistallapysymisavustimella ja automaattisesti yhteentörmäyksen uhatessa aktivoituvalla jarrutusjärjestelmällä.

Muotoilu ennen käytännöllisyyttä

Yksi asia kuitenkin jättää Daviesin mukaan toivomisen varaa. Hän kritisoi seitsenpaikkaisenakin saatavaa autoa säilytystilan vähyydestä.

Maksuttomana lisävarusteena saatavaa hattuhyllyä lukuun ottamatta ainoa säilytyslokero sijaitsee etupenkkien välissä. Sekin on Daviesin mukaan muotoilultaan epäkäytännöllinen. Ovissa ei ole lainkaan säilytystilaa, eikä takapenkillä ole mukitelineitä.

– Sillä on merkitystä, koska pienistä, kaupunkiajoon suunnitelluista sähköautoista poiketen Model S on auto, jonka todella haluat ottaa pitkille roadtripeille, Davies sanoo.

Lähde: Wired

Tuoreimmat aiheesta

Tesla