Tesla esittelee odotettua uutuuttaan eurooppalaisille toimittajille Norjassa.
Syksyllä Suomeen saapuva Model X -kaupunkimaasturi on ensimmäistä kertaa eurooppalaisten autotoimittajien koeajettavana.
MTV:n toimittaja Mikko Niimes on paikalla Oslossa. Hän pääsi koeajamaan pitkään ja hartaasti odotetun auton ensimmäisten joukossa.
– Koeajon kyseenalainen kohokohta oli, kun meinasin jyrätä pienen Peugeot 208:n. Pikkuauto oli jäädä ison kaupunkimaasturin kuljettajalta huomaamatta.
Niimes kertoo, että vaikka kyseessä onkin Model X:n jenkkiversio, jonka autonomiset ominaisuudet ovat järeämpiä kuin tulossa olevassa eurooppalaisessa mallissa, ei auto reagoinut läheltä piti -tilanteeseen millään tavalla.
– Ilmeisesti törmäys ei ollut kuitenkaan riittävän lähellä, Niimes pohdiskelee.
Intensiivistä kiihtyvyyttä
Toimittajat pääsivät ajamaan noin 10 kilometrin mittaisen reitin monipuolisessa kaupunkiympäristössä.
– Model X on todella pehmeä, mutta silti jämäkkä ajettava alhaalla olevan painopisteensä ansiosta.
Raskas akusto on sijoitettu auton alustaan. Matalan painopisteen ansiosta auto pysyy paremmin pystyssä sellaisissakin tilanteissa, joissa se muuten menisi katolleen.
Kiihtyvyys on 2500-kiloisessa Model X:ssä todella intensiivinen.
– Kun kaasua polkaisee, jäävät kilpailevat katumaasturit kirjaimellisesti kauas taakse, Niimes kertoo.
Kaupunkiajossa sen sijaan ei tarvitse jarrua juuri käyttää. Auto hidastaa voimakkaasti, kun jalan nostaa ylös.
– Erään toimittajan mielestä auto hidastaa silloin jopa liian voimakkaasti, mutta mielestäni ominaisuus on miellyttävä.
Niimes kehuu Model X:n valtavaa, pitkälle auton päälle jatkuvaa tuulilasia, joka on itse asiassa suurin tuotantoautossa oleva tuulilasi.
– Se saa ulkomaailman näyttämään paremmalta kuin se onkaan, Niimes naurahtaa.
Kovia väitteitä turvallisuudesta
Suomessa Teslan viestinnästä vastaavan Mia Pelttarin mukaan ensimmäinen suomalaisasiakas saa autonsa elokuun puolessa välissä.
Teslan mukaan Model X:ssä matkustavien todennäköisyys loukkaantua onnettomuudessa on vain 6 prosenttia. Sivutörmäyssuojakin on valmistajan mukaan reilusti parempi kuin seuraavaksi turvallisimmassa kaupunkimaasturissa.
Autonomiset ominaisuudet pienentävät valmistajan mukaan onnettomuuden todennäköisyyttä jopa 50 prosenttia. Tavoitteena on kuitenkin täydet 100 prosenttia.
Model X on perheauto, johon mahtuu seitsemän henkeä. Auto kiihtyy nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa, mikä tekee siitä nopeimman markkinoilla olevan kaupunkimaasturin.
Huipputeknologiaa täyteen pakattu auto tarjoaa parhaimmillaan 489 kilometrin toimintasäteen.
Tunnelmia Oslosta: