Jokerin odotettu jatko-osa hämmensi Venetsiassa, mutta onko siitä ilmiöksi?

Nyt jännitetään Jokeri-menestyselokuvan fanien reaktioita kakkososan musikaalikerrontaan.

Joker-elokuvan jatko-osa tulee elokuvateattereihin päivälleen viisi vuotta edeltäjänsä jälkeen, neljäs lokakuuta. Ensimmäinen Joker saapui sen sisältöä koskevan kiistan keskellä, mutta nyt jännitteet ovat toiset.

Joaquin Phoenix jatkaa roolissa, josta sai miespääosan Oscarin, ja vastanäyttelijänä on yksi vetovoimaisimmista näyttelijöistä: Harley Quinnia esittää musiikkiuransa rinnalle palkitun elokuvauran luonut Lady Gaga.

Siinä missä Joker valtavana yllätyksenä voitti Venetsian elokuvajuhlien pääpalkinnon, uusi Joker: Folie a Deux sai maailmanensi-iltansa yhteydessä samoilla festivaaleilla laimeat arvostelut. Maailmanlaajuisen jakelun alla keskustelua elokuva-alalla herättää lähinnä se, millainen kaupallinen pettymys jatko-osasta tulee.

Ensimmäinen Joker oli nimittäin paitsi puheenaihe ja ilmiö, myös jättimenestys. Joissain maissa, kuten Suomessa ja Ruotsissa, se oli peräti koko vuoden 2019 katsotuin, ja maailmanlaajuisesti vuoden kuudenneksi menestynein elokuva.

Jatkolta oli lupa odottaa samaa. Ohjaaja-käsikirjoittaja Todd Phillips halusi ottaa vielä suuremman riskin kuin alkuperäisessä Jokerissa, joka teki pahiksesta eräänlaisen altavastaajasankarin.

Nyt tyylilajina on musikaali. Venetsiasta kirjoitettiin liki kaksi- ja puolituntisen elokuvan olevan yksinkertaisesti vähän tylsä ja Lady Gagan pääsevän esille kovin vähän.

–  Harva elokuva omistautuu sabotoimaan omia runsaita asetelmiaan näin latteilla ratkaisuilla, kirjoitti valtavirran elokuvalehden Total Filmin Jordan Farley kahden tähden arviossaan.

Hänkin alleviivasi tekijöiden tinkimättömyyttä. Kokonaisuus vain ei oikein toimi.

Lajityypit sekaisin

Folie a deux on ranskankielinen käsite jaetulle harha- tai hulluuskokemukselle.

Lehdistölle elokuvaa ei vielä ole näytetty Venetsian elokuvajuhlien ulkopuolella. Sisältöä on kuitenkin kuvailtu arvioissa tarkasti.

Alkupuoli sijoittuu psykiatriseen sairaalaan. Musiikkiterapiatunnilla Arthur Fleck eli Jokeri kohtaa Harleen Quinzelin, joka on toinen DC-sarjakuvamaailman pahis, Harley Quinn.

Toinen keskeinen tapahtumapaikka on oikeussali, jossa puidaan ykköselokuvan rikoksia.

Musikaalinumeroissa tarina pysähtyy ja päähenkilöt heittäytyvät tanssiin. Kappaleet ovat pääasiassa musikaaleista, mutta kuullaan myös pehmeää 1960-luvun poppia. Jo trailerissa soineen What the World Needs Now’n lisäksi mukana on muita Burt Bacharachin sävellyksiä sekä esimerkiksi säveltäjäpari Leslie Bricussen ja Anthony Newleyn ikivihreitä. Tutut sanoitukset tuntuvat nyt kuvaavan Jokerin mielentiloja.

Yhdeksi Joker: Folie a Deux'n haasteeksi on nostettu paitsi pyrkimys sekoittaa rikoselokuvan ja superpahiselokuvan aineksia musikaaliin, myös musikaalilajityypin ja ikärajan sekä tyylilajin ristiriita.

Kuten Joker, elokuva on Yhdysvalloissa ikärajaltaan R, mikä rajaa pois paljon teiniyleisöä.

Suomessakin Joker: Folie a Deux on jo ikärajaluokiteltu. K-16 tuli väkivaltaisuuden ja ahdistavuuden vuoksi, kuten edellisellä elokuvalla.

Musikaaleilla on harvoin näin korkeaa ikärajaa.

Suosioennusteet laskivat

Panokset ovat kovat. Ensimmäinen Joker tehtiin noin 50 miljoonalla eurolla, mikä on supersankarigenreen liittyvälle Hollywood-elokuvalle vähän. Joker: Folie a Deux'n tuotantobudjetiksi on kerrottu 180 miljoonaa euroa. Päälle tulevat markkinointikulut.

Yhdysvalloissa Hollywood-elokuvien lipunmyyntiä ennustavat erikoistuneet yhtiöt, joiden analytiikka tarkentuu ensi-illan lähestyessä. Venetsian maailmanensi-illan aikoihin uutuuselokuvalle ennustettiin vielä 130 miljoonan euron lipunmyyntiä ensi-iltaviikonloppuna. Nyt ennusteet ovat haalentuneet puoleen siitä.

Sekin voi kuulostaa paljolta, mutta kun markkinoinnin ja elokuvateatterin osuus vähennetään, tämän hintalapun elokuva tarvitsisi enemmän yleisöä ollakseen menestys.

Phillips on saanut selkeästi hyvin vapaat kädet eikä ainakaan ole pyrkinyt miellyttämään yleisöä antamalla sitä, mitä odotetaan.

Lue myös:

    Uusimmat