Tukea annettiin muun muassa työpaikkojen liikkumisen ohjaukseen ja kestävän liikkumisen suunnitteluun.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt liikkumisen ohjauksen tukea 26 hankkeelle eri puolille Suomea. Tämän vuoden avustusten määrä on 891 000 euroa.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tukea annettiin työpaikkojen liikkumisen ohjaukseen, kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä kestävän liikkumisen suunnitteluun.
Traficom jakoi muun muassa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kuntayhtymälle 33 000 euron avustuksen hankkeeseen, jonka nimi on ”Dallaus for dummies – löydä oma kävelytyylisi!”
Projektipäällikkö Mira Soini Helsingin seudun ympäristöpalveluista (HSY) kertoo, että kyseessä HSY:n Ilmastoinfon hanke.
– Yritämme yleensä herättää huomiota Ilmastoinfon kampanjoille ja saada ihmisiä kiinnostumaan vähän eri tavalla näistä kestävistä liikkumismuodoista. Kehittelimme tämän Dallaus for dummies -hankkeen, jossa halutaan tuoda kävelytyylejä, Soini kertoo.
Soini ei vielä tiennyt, minkälaisia kävelytyylejä hankkeessa tuotaisiin.
– Pitää miettiä tarkemmin. Kun tehdään hankehakuja, on alustava idea, ja sitten lähdemme miettimään tarkemmin, miten kampanja toteutetaan, Soini kertoo.
Soini kertoo, että mukaan saatetaan haastaa some-vaikuttajia ja heidän seuraajiaan. On myös mahdollista, että hankkeeseen käytetään viestintätoimistoa.
Jalankululle markkinointisuunnitelma
Helsingin seudun liikenne sai 32 550 euron avustuksen hankkeeseen, jonka nimi on ”Jalankulun ilmeen päivitys eri konteksteihin sopivaksi ja saavutettavuuskriteerit täyttäväksi sekä kävelykilometrikisan viestintä- ja markkinointisuunnitelma lähivuosille”.
HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen kertoo, että hankkeessa on tarkoitus laatia jalankululle viestintä- ja markkinointisuunnitelma tuleville vuosille.
Talouselämä kysyi, miksi jalankulkua täytyy markkinoida.
– Tämä pohjautuu meidän omistajakuntien ja liikenne- ja viestintäministeriön tavoitteisiin lisätä kävelyä ja pyöräilyä. Pyöräliikennettä olemme jo useamman vuoden viestineet ja markkinoineet. Kaupunkipyörät ovat siitä konkreettinen esimerkki.
Jalankulku on todettu vähän hankalammaksi kohteeksi, mutta siihenkin koetetaan keksiä nyt hyviä toimenpiteitä, Jääskeläinen kertoo.
Alustavan arvon mukaan HSL:n valtionavustuksena saamalla rahalla hankitaan viestinnän ja markkinoinnin suunnittelua markkinointitoimisto Sherpalta sekä ”jalankulun ilmeen päivitystä” graafiselta toimistolta.
Henkilökohtaista tarinankerrontaa
50 000 euron avustuksen sai taas Liikuntatieteellisen seuran Suomi kävelee – kävelybuumi pysyväksi ilmiöksi -hanke. Hankkeen kumppaneina ovat Lahden kaupunki, Tampereen kaupunki ja Tampereen kaupunkiseutu. Viestintäasiantuntijana on viestintätoimisto Kravat.
Traficomin hankehakuun tuotetun esittelyaineiston mukaan Suomi kävelee -hankkeessa ”henkilökohtainen tarinankerronta valjastetaan tietoisesti kävelyn markkinointiin” ja hanke toteutetaan monikanavaisella some- ja mediaviestinnällä.
Lisäksi muun muassa Hangon keskustan kävelypainotteisuuden lisäämiseen annettiin 30 000 euroa, ja ”kävelystrategian jalkauttaminen Vanhassa Raumassa” sai 16 000 euroa.