Tesla on joutunut jälleen tiukan paikan eteen ilmiantajan vuodettua tuhansia autovalmistajan tiedostoja saksalaislehdelle. Dokumenttien mukaan ongelmat yhtiön Autopilot-ajoavustimessa saattavat olla suurempia kuin julkisuuteen on kerrottu. Äkillisiin jarrutuksiin ja kiihdytyksiin liittyvistä ongelmista on vuodettujen tiedostojen mukaan ohjeistettu kommunikoimaan asiakkaille vain suullisesti.
Saksalainen talouslehti Handelsblatt sai haltuunsa 100 gigatavun edestä sähköautovalmistaja Teslan dokumentteja, joita ei todellakaan oltu tarkoitettu ulkopuolisten plärättäväksi.
Lehdelle vuodettujen 23 000 tiedoston joukossa on muun muassa lähes 2 500 tapausta, joihin liittyy ajoneuvon tahattomia kiihdytyksiä tai äkkijarrutuksia Autopilot-toiminnon ollessa aktiivisena. Näistä yli tuhannessa tapauksessa auton yllättävä toiminta on johtanut törmäykseen.
Valtaosa tapauksista on Handelsblattia siteeraavan Jalopnikin mukaan sattunut Yhdysvalloissa ja Saksassa. Varhaisimmat raportit ovat vuodelta 2015, ja tuoreimmat viime vuodelta.
Lue myös: Elon Musk otti Tesloista pois tärkeän osan – kävi juuri niin kuin insinöörit yrittivät varoittaa
Tiedot annettava asiakkaalle jälkiä jättämättä
Handelsblatt on ollut yhteydessä kymmeniin dokumenteissa mainittuihin Tesla-omistajiin, jotka vahvistivat raportoineensa asioista dokumenttien paljastamalla tavalla. Osalle erikoisesti käyttäytyneiden autojen omistajista oli jäänyt jo asiasta kertoessaan tunne, että Tesla pyrki välttämään kirjallista viestintää tapauksista kommunikoidessaan.
Handelsblattin mukaan vuodetuista dokumenteista käykin ilmi, että Tesla on ohjeistanut välttämään tapauksiin liittyvien raporttien lähettämistä asiakkaalle sähköpostitse tai muussa kirjallisessa muodossa. Kaikki asiakkaalle annettava informaatio tapauksiin liittyen on kehotettu antamaan suullisesti.
Teslan ongelmana ei ole ainoastaan outojen käytäntöjen ja autojen luultua laajempien ongelmien paljastuminen, vaan myös tietoturva. Vuodettujen dokumenttien joukossa on nimittäin myös sadantuhannen työntekijän palkkatiedot ja väitetysti jopa toimitusjohtaja Elon Muskin henkilötunnus.
Mikäli Teslan katsottaisiin syyllistyneen Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen, GDPR:n, rikkomiseen, voi yhtiö joutua pahimmassa tapauksessa maksamaan miljardien eurojen sakot.
Lue myös: Turma-Teslan tekninen tutkinta kumoaa kuljettajan väitteet? Kiinan traagisesta onnettomuudesta tihkuu tietoa
Lähteet: Handelsblatt, Jalopnik, Quartz, Business Insider