Jopa vaarallisen huonoja? Moottori testasi katumaasturien nastarenkaat eri olosuhteissa

2:02img
KATSO MYÖS: Milloin on syytä valita kitkat ja milloin nastat? Kysy itseltäsi nämä kysymykset, niin saat vastauksen
Julkaistu 26.10.2023 06:29
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Katumaasturien halvat nastarenkaat pettävät juuri silloin, kun pitoa eniten tarvitaan, Moottorin testitulokset väittävät.

Talvirengastestissä oli mukana kahdeksan erityisesti katumaastureihin soveltuvaa nastarengasta. 

Testatut koon 215/65 R17 renkaat olivat Michelin-, Nokian Tyres -, Pirelli- ja Hankook-, Delinte-, Federal-, GT Radial- ja Sailun-merkkisiä. 

Neljä viimeistä ovat selvästi edullisempia aasialaisbrändejä. Jotkut niistä ovat Moottorin mukaan "jopa vaarallisen huonoja".

Lue myös: Moottori selvitti, pärjäävätkö edulliset nastarenkaat laadukkammille kitkoille – "Pito voi loppua yllättäen täysin"

Nämä ovat kaksi tärkeintä ominaisuutta renkaissa turvallisuuden kannalta

Turvallisuuden kannalta renkaiden tärkeimpiä ominaisuuksia ovat niiden käytös jarrutuksissa sekä väistöissä. Erot renkaissa olivat Moottorin mukaan jopa dramaattisia.

Jarrutuskokeessa, jossa aloitusnopeus on vain 25 kilometriä tunnissa, ero parhaan, eli Nokian Tyresin Hakkapeliitta 10 SUV:n, sekä heikoimman, Delinte Winter WD42:n, välillä oli huimat 11,5 metriä. 

Delinten jarrutusmatka oli siis 81 prosenttia pidempi.

Lumella erot olivat pienemmät, mutta ääritilanteissa erot olivat merkittäviä. Delinte, GT Radial ja Sailun selvittivät väistökokeen ainoastaan 75 kilometrin tuntinopeudella, mikä on Moottorin mukaan äärimmäisen heikko tulos. 

Vaatimaton on myös Federalin tulos: 90 kilometriä tunnissa.

Lue myös: Kuolonkolari "varmaan senteistä kiinni" – Riston autokamera tallensi vaarallisen ohituksen Laitilassa

Kriittisimmät tilanteet

Premium-renkaat erottuvat edukseen tilanteissa, joissa renkaiden ominaisuuksia eniten tarvitaan.

Hankook ja Pirelli selvittivät väistökokeen 115 kilometrin tuntinopeudessa. Michelin toimi 130 ja Nokian Tyres jopa 135 kilometrin tuntivauhdissa.

Lumella ja jäällä surkeaksi osoittautunut Delinte pysähtyi märällä asfaltilla kaikkein nopeimmin.

Halparenkaista parhaiten talviolosuhteissa pärjännyt Federal sen sijaan romahti sulalla kelillä.

Michelin ja Nokian Tyres taas suorittivat hyvin paljaalla asfaltilla tehdyissä väistökokeissa.

Ykkösenä Michelin – näiden renkaiden ääritilanne käytös "vaarallisen huono"

Koko rengastestin ykköseksi nousi Michelin X-Ice North 4 ennen Nokian Tyresin ja Pirellin renkaita. 

Viimeiseksi jäi Sailun Ice Blazer WST3. 

Loppuarvosteluissa sekä Sailunin että Delinten ääritilannekäytös jäällä ja lumella arvioitiin "vaarallisen huonoksi".

Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen uskoo testin osoittaneen, että premium-merkkien kalliimmalle hinnalle on perusteita.

Katumaasturien nastarengastesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorin numerosta 10–11/2023.

Merkki ja malli                          

Yleisarvosana

1. MICHELIN X-Ice North 4

9,2

2. NOKIAN TYRES Hakkapeliitta 10 SUV

9,1

3. PIRELLI Ice Zero 2     

8,5

4. HANKOOK Winter iPike X

8,2

5. FEDERAL Himalaya WS2

7,9

6. GT RADIAL Ice Pro SUV3

7,8

7. DELINTE Winter WD42

7,6

8. SAILUN Ice Blazer WST3

7,4

Lue myös: Ovatko nastattomat talvirenkaasi ajan tasalla? Tämä merkintä vaaditaan jo ensi vuonna

Lue myös: Vaihdatko talvirenkaat itse? Mieti kahdesti, jos sinulla on tällainen auto: "Kannattaa olla erittäin varovainen, jos..."

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Moottori

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat