Onko nastarengas sittenkään jäisellä tienpinnalla ajettaessa automaattisesti turvallisin vaihtoehto? Moottori otti selvää, ja vertaili halvempia nastarenkaita premium-kitkoihin.
Joka talvi väännetään kättä siitä, kummat ovat parempia – kitka- vai nastarenkaat. Vannoutuneet nastarenkaiden käyttäjät saattavat ajatella, että nastarengas on jäällä poikkeuksetta nastatonta pitävämpi vaihtoehto, mutta Autoliiton Moottori-lehti otti talvirengastestissään selvää siitä, onko kuitenkaan näin.
Vertailuun otettiin mukaan neljä perinteisesti menestynyttä kitkarengasta ja näiden vastapainoksi neljä edullista nastarengasta koossa 205/55 R16.
Rengastestin voi lukea kokonaisuudessaan Moottorin numerosta 9/2023.
Lue myös: Kannattaako sähköautoon hankkia nasta- vai kitkarenkaat?
Menestyneet kitkarenkaat vs. edulliset nastarenkaat
Goodyearin, Michelinin, Nokian Tyresin ja Pirellin kitkarenkaita vastaan pistettiin kiinalaiset nastarenkaat Antaresilta, Sunfullilta ja Winrunilta sekä serbialainen nastarengas Tigar. Kitkarenkaiden maksaessa noin 150 euroa kappaleelta, testiin valitut edullisemmat nastarenkaat maksavat noin puolet siitä, Moottorin tiedotteessa selvennetään.
Moottorin mukaan jo ensimmäisissä testeissä huomattiin, etteivät nastat tai niiden määrä takaa hyvää suorituskykyä. Esimerkiksi Winrunin renkaissa oli testatuista eniten nastoja, mutta jääkokeissa renkaat jäivät silti koko testin viimeisiksi.
Jääkiihdytyskokeen paras rengas oli Antares ennen Goodyearia. Jarrutuskokeessa parhaiten puolestaan toimi Goodyear, jonka jälkeen tulivat Nokian Tyres, Antares ja Michelin. Käsittelykokeissa kitkat voittivat halvat nastat.
Erot kasvoivat lumisella tiellä. Kitkarenkaat muodostivat kaikissa kokeissa suhteellisen tasaisen kärkinelikon.
Testatut renkaat
- GOODYEAR Ultra Grip Ice 3
Yleisarvosana 8,6
- NOKIAN TYRES Hakkapeliitta R5
Yleisarvosana 8,5
- MICHELIN X-Ice Snow
Yleisarvosana 8,2
- PIRELLI Winter Ice Zero FR
Yleisarvosana 8,0
- TIGAR Ice
Yleisarvosana 7,6
- SUNFULL SF-W11
Yleisarvosana 7,2
- ANTARES Grip 60 Ice
Yleisarvosana 7,1
- WINRUN Winter-Max S1 WR60
Yleisarvosana 6,8
– Viimeistään ajettavuuskokeet paljastivat edullisten nastarenkaiden heikkoudet. Se, että renkaissa on nastat, ei vielä takaa hyvää pitoa eikä tasapainoisia ominaisuuksia erilaisilla talvikeleillä, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen huomauttaa tiedotteessa.
Laadukkaammat kitkat veivät neljä parasta sijaa loppupisteytyksessä. Artikkelissaan Moottori julistaakin, että väite siitä, että nastarengas olisi aina parempi kuin kitkarengas, voidaan kumota. Nasta kun ei ole tae pidosta.
Lue myös: Kiinnostava havainto: Kitkarenkailla ajetaan paljon vähemmän kuolonkolareita kuin voisi kuvitella – tässäkö selitys?
"Pito voi loppua yllättäen täysin"
Renkaiden järjestys sekoittui märällä ja kuivalla asfaltilla. Goodyearin renkaita lukuun ottamatta kitkarenkaat jäivät märällä asfaltilla listan hännille. Kuivajarrutuksessa Pirellin kitkarengas kuitenkin voitti Sunfullin nastarenkaan ollessa toinen.
Erot kasvoivat nopealla kaistanvaihdolla mitatussa ääritilannekäytöskokeessa. Moottorin mukaan Michelin ja Nokian Tyres selvittivät väistön erittäin hyvin vielä 120 km/h-nopeudessa ja Pirelli, Sunfull ja Tigar nopeudessa 110 km/h. Sen sijaan huonoin suorittaja Antares pysyi hallinnassa vain 90 km/h vauhdissa.
Edulliset nastarenkaat pitivät asfaltilla keskimääräisesti paremmin, mutta huomioitavaa on, että niissä kumin kovuus on lähempänä kesä- kuin talvirenkaita, eikä talvikeleillä pärjää kesärengasseoksilla. Lisäksi joissain renkaissa pidon raja oli niin matalalla, että normaalitkin liikennetilanteet voisivat aiheuttaa ongelmia.
Saarinen painottaakin, etteivät pelkkä jarrutusmatka tai muut numerot kerro kaikkea turvallisuuden kannalta.
– Vaarallisinta on, että huonotkin talvirenkaat saattavat toimia pidon rajalle saakka kohtalaisesti, mutta pito voi loppua yllättäen täysin.
Aiemmin Moottori on testannut, miten kitkarengas toimii kesällä.
Lue myös: Jos on aina ajanut vain nastarenkailla, mitä pitää huomioida, kun alla onkin kitkat? Tällaiselle tielle ammattimies ei lähtisi kitkoilla ollenkaan
Huolestuttava huomio Winrunin renkaista
Tyyppihyväksynnän puute toi lopulta hylkäyksen yhdelle testirenkaista.
Jos nastarenkaassa on enemmän kuin 50 nastaa renkaan vierinkehän metriä kohden, nastarenkaan tulee olla erikseen tyyppihyväksytty. Testin jälkeen Moottorille selvisi, ettei Winrunin renkailla – joissa on lähes 200 nastaa rengasta kohden – olekaan tätä tyyppihyväksyntää. Tämä tarkoittaa, ettei renkaita olisi pitänyt pystyä ostamaan rengasliikkeestä testiä varten, sillä niitä ei saisi edes myydä Suomessa.
Lue myös: Poliisin kuva: Tästä rapsahti liikennevirhemaksu heinäkuisessa Helsingissä – "Kuski ei vaan ollut viitsinyt"
Katso myös: Helsingissä otettiin käyttöön nastarengaskielto
2:21
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: Moottori