Moottori testasi: Millaiset nastarenkaat sähköautoon kannattaa hankkia?

1:24img
Katso videolta, millainen on sähköautoihin suunniteltu talvirengas.
Julkaistu 25.08.2022 06:29

Ville Järveläinen

Autoliiton kustantama Moottori-lehti selvitti, millaiset nastarenkaat toimivat parhaiten raskaan ja tehokkaan sähköauton alla. Testi löytyy kokonaisuudessaan Moottorin numerosta 8/2022.

Perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna painavammat ja suorituskykyisemmät sähköautot asettavat myös renkaille kovia vaatimuksia. Moottori pureutui elokuun numerossaan nastarenkaisiin, ja selvitti, mitkä sopivat parhaiten tehokkaaseen sähköautoon.

Moottori kertoo tiedotteessaan, että pohjoismaisten talvirenkaiden kumiseos on pidon optimoimiseksi jäällä ja lumella pehmeämpi kuin muissa rengastyypeissä.

Lehti selvitti, mikä nastarengas ratkaisee parhaiten yhtälön, jossa on pystyttävä hallitsemaan jämäkästi sähköauton paino ja teho, mutta olemaan myös riittävän pehmeä pidon varmistamiseksi talvikeleillä.

Lue myös: Eikö sähköautoissa pärjääkään tavallisilla renkailla? Nämä 3 asiaa ovat niille räätälöidyissä renkaissa toisin

Testiautona oli nelivetoinen Tesla Model 3, ja koon 235/45 R18 nastarenkaita oli mukana kahdeksalta valmistajalta. Moottorin mukaan testi osoitti, että painava ja tehokas auto vahvistaa renkaiden ominaisuuksia niin hyvässä kuin pahassa.

– Voidaankin sanoa, että sähköauto erottelee nastarenkaat selkeämmin toisistaan, Moottori kertoo tiedotteessaan.

Sähköautoihin suunniteltu suomalaisrengas vei voiton

Jääkokeissa nähtiin testin suurimmat erot. Kiihdytyksessä jäällä nokialaiset ja Michelinit olivat parhaat renkaat tässä järjestyksessä. Falkenin ja Toyon vetopito oli yksinkertaisesti huono.

Jarrutuspidossa nokialaiset voitti Michelinin renkaan melko selvästi. Goodyear sijoittui täpärästi kolmanneksi selkeällä erolla ennen neljänneksi sijoittunutta Continentalia. Loppunelikolla jarrutuspito jäällä oli jopa vaarallisen heikko. Osion heikoimmin pärjännyt rengas oli Toyo, jonka pysähtymismatka oli lähes 50 prosenttia voittajarengasta pidempi.

Testin voittajaksi nousi Nokian Hakkapeliitta 10 EV kiitettävällä suorituksella. Kyseessä on nimenomaan sähköautoihin suunniteltu rengas, jonka lanseerauksesta kerroimme viime vuonna.

Michelin X-Ice North 4 oli varsin selkeä kakkonen ja pystyi haastamaan nokialaisen tosissaan. Kolmanneksi parhaan kokonaisarvosanan saanut Goodyear Ultra Grip Arctic 2 jäi kärjestä eniten jääkokeissa ja osittain myös lumella. Asfaltilla Goodyear oli sen sijaan etevä.

– Auton suuri massa tuntuu oikeassa liikenteessä tapahtuvia äkkitilanteita simuloivissa ajettavuuskokeissa siinä, että renkaan ominaisuudet romahtavat helpommin kuin kevyemmällä polttomoottoriautolla. Nokian 10 EV:stä huomaa, että se on suunniteltu sähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin. Erityisesti nokialaisen keulapito – siis hallittavuus – säilyy painavankin auton alla, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kehuu tiedotteessa.

Tulokset

  1. Nokian Hakkapeliitta 10 EV (9,4)
  2. Michelin X-Ice North 4 (9,2)
  3. Goodyear Ultra Grip Arctic 2 (8,9)
  4. Continental Ice Contact 3 (8,7)
  5. Landsail Ice Star IS37 (8,1)
  6. Yokohama Ice Guard IG65 (8,1)
  7. Falken Winterpeak F-Ice 1 (7,9)
  8. Toyo Observe Ice-Freezer (7,8)

Lue myös: Jos on aina ajanut vain nastarenkailla, mitä pitää huomioida, kun alla onkin kitkat? Tällaiselle tielle ammattimies ei lähtisi kitkoilla ollenkaan

Lähde: Moottori

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat