Auton mukautuvassa vakionopeudensäätimessä on riskinsä: "Yllättävä, odottamaton ja täysin tarpeeton jarrutus"

3:53img
Katso Autoliiton videolta, mitkä asiat auton mukautuvan vakionopeudensäätimen käytöstä, toiminnasta ja riskeistä on hyvä tietää.
Julkaistu 12.03.2022 10:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä kuljettajan tulee tietää mukautuvasta vakionopeudensäätimestä? 

Vastaus: Mukautuva vakionopeudensäädin on mainio varuste. Sen toimintaan liittyy kuitenkin tiettyjä haasteita, joihin kuljettajan on syytä varautua.

Kuljettaja asettaa mukautuvaan vakionopeudensäätimeen haluamansa kattonopeuden ja vähimmäisetäisyyden edellä ajavaan. Edellä ajavan ajaessa asetettua kattonopeutta hitaammin säätää järjestelmä vauhdin tämän mukaiseksi ja huolehtii turvavälin säilymisestä.

Lue myös: Autoilija, huomioi nämä asiat loskakelillä – "Fysiikan lait päihittävät tekniset järjestelmät"

Osassa autoja mukautuvan vakionopeudensäätimen yhteydessä on myös ennakointitoiminto. Se säätää ajonopeutta vallitsevan nopeusrajoituksen mukaiseksi ja mahdolliseen kaarteeseen tai vastaavaan sopivaksi hyödyntäen tuulilasiin asennettua kameraa sekä navigointitietoja. Järjestelmä ei kuitenkaan välttämättä osaa aina valita olosuhteiden tai liikennetilanteen edellyttämää turvallista tilannenopeutta, joten kuljettajan harkintakykyä tarvitaan yhä. 

Mutkaisella tieosuudella vakionopeudensäädintä parempi vaihtoehto saattaakin olla mahdollisen nopeudenrajoittimen käyttö. Tällöin kuljettaja voi asettaa rajoittimeen suurimman sallitun nopeuden, jota ei missään kohtaan halua ylittää, ja muuten huolehtii nopeudensäätelystä jalalla.

Millaisia riskejä mukautuvan vakionopeudensäätimen käyttöön voi liittyä?

Osassa autoja mukautuva vakionopeudensäädin pitää varsin lyhyttä turvaväliä edellä ajavaan, vaikka etäisyyssäätö olisikin asetettu maksimiin. Vaikka teknisen järjestelmän kyky reagoida edellä ajavan nopeudenmuutoksiin on pääsääntöisesti ihmistä nopeampi, on erityisesti liukkaalla kelillä peräänajon riski olemassa.

Mikäli asialle haluaa antaa painoarvoa, kannattaa autoa valittaessa testata eri automerkkien mukautuvien vakionopeudensäätimien toimintaa ja valita sellainen auto, jossa järjestelmä kykenee pitämään riittävän pitkää turvaväliä.

Lumisade estää usein toiminnan

Usein jo heikossakin lumi- ja räntäsateessa törmää myös siihen, että mukautuva vakionopeudensäädin ei ole käytettävissä tunnistinnäkymän ollessa keliolosuhteiden vuoksi rajallinen.

Näissä tilanteissa olisi hyvä, jos mukautuva vakionopeudensäädin olisikin auton asetuksista vaihdettavissa tavalliseksi vakionopeudensäätimeksi. Valitettavan monessa autossa tällaista mahdollisuutta ei ole ja tällöin koko vakionopeudensäädin on poissa pelistä lumisateen aikana.

Lue myös: Ennemmin överit kuin vajarit: Auton rengaspaineisiin liittyy vääriä ja jopa vaarallisia uskomuksia – "Tämä myytti elää sitkeästi"

Yllättäviä jarrutuksia odottamattomissa paikoissa

Edellä ajavan siirtyessä hidastuskaistalle saattaa mukautuva vakionopeudensäädin luulla tämän vain hiljentävän oman ajoneuvon edessä. Tällöin järjestelmä alkaa tarpeettomasti hiljentää nopeutta. Ongelma on vältettävissä sillä, että painaa itse kevyesti kaasua, kun huomaa edellä ajavan siirtyvän hidastus- tai ryhmityskaistalle. Kaasun painallus ohittaa vakionopeudensäätimen automaattisen jarrutuksen.

Toinen yllättävä tilanne saattaa syntyä, jos pientareella ajaa pyöräilijä, jolla on satulalaukut, turvaviiri tai jotain muuta vastaavaa, pyörää leventävää, tavaraa. Tällöin mukautuva vakionopeudensäädin saattaa erehtyä luulemaan pientareella ajavan olevan oman auton edessä ja pyrkii jarruttamaan nopeuden vastaavaksi kuin pyöräilijällä.

Jotta vaaratilanteelta vältyttäisiin, kuljettajan pitää tiedostaa riski ja ottaa vakionopeudensäädin pois päältä tai painaa kevyesti kaasua jo ennen kuin auto ehtii jarruttaa. Näin ei yllätetä takana ajavaa.

Yllättävä, odottamaton ja täysin tarpeeton jarrutus saattaa aiheutua myös vakionopeudensäätimen ennakointitoiminnon virheestä, jonka seurauksena auton käsitys vallitsevasta nopeusrajoituksesta poikkeaa todellisesta rajoituksesta. Tämä on tilanteena sellainen, johon kuljettajan on varsin vaikea varautua ennakolta – ainakaan ensimmäisellä kerralla.

Olennaista on, että äkkinäinen ja tarpeeton jarrutus saadaan nopeasti katkaistua kaasua painamalla. Jatkossa sitten jo varmaan muistaakin samaista paikkaa lähestyttäessään ennakoida kytkemällä vakionopeudensäätimen hetkellisesti pois päältä. 

Ohitustilanteessa automaattinen kiihdytys tai jarrutus voi yllättää ikävästi

Ikävä tilanne saattaa syntyä myös, jos edellä ajava auto lähtee ohittamaan samanaikaisesti kuin itseä ohitetaan.  

Mikäli oman auton vakionopeudensäätimeen on asetettu ajettavaa nopeutta kovempi nopeus, lähtee järjestelmä kiihdyttämään ja vaikeuttaa näin takaa tulleen ohittamista. Tämä saattaa pakottaa ohittajan luopumaan ohitusaikeesta. Pahimmassa tapauksessa vakionopeudensäädin vielä jarruttaa samaan aikaan ohituksesta luopuvan auton kanssa, jolloin myös ohituksesta luopuvan paluu takaisin omalle kaistalle vaikeutuu. 

Onnettomuuden ja provosoitumisen vaara on tällaisissa tilanteissa erittäin suuri. Ongelmalta välttyy parhaiten asettamalla vakionopeudensäätimeen nopeuden, joka on mahdollisimman lähellä todellista ajonopeutta. Jos vakionopeudensäätimeen on kuitenkin unohtunut kovempi nopeus ja edellä kuvatun kaltainen tilanne uhkaa syntyä, on vakionopeudensäädin syytä ottaa pois päältä.

Lue myös: Jos auton ikkunoita pitää skrapata sisäpuolelta, on jotain mennyt pahasti pieleen: "Itse en ryhtyisi"

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot