Liikenneturvan tekemien seurantojen mukaan lähes jokainen mopoileva käyttää kypärää. Jotta kypärä suojaisi mahdollisessa onnettomuustilanteessa, kypärän hihnan pitää myös olla kiinni ja sopivan tiukalla.
Liikenneturva tarkkaili mopoilijoiden kypärän käyttöä viime vuonna. Se kertoo tiedotteessaan havainneensa, että käytännössä kaikilla mopon kuljettajilla oli kypärä päässään. Myös mopon matkustajat käyttivät kypärää pääsääntöisesti.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti on ilahtunut tuloksesta, mutta muistuttaa, että kypärän tulee olla myös kiinnitetty asianmukaisesti.
– Kypärän tehtävänä on suojata päätä. Ajossa kypärä suojaa kiveniskuilta ja kelin kiukuilta. Onnettomuudessa kypärä vaimentaa iskuvoimaa ja levittää pistemäistä kuormitusta laajemmalle alueelle. Jotta kypärä suojaisi kuten se on tarkoitettu, tulee sen olla asianmukainen, sopivan kokoinen ja kunnolla kiinnitetty. Hihnan on oltava kiinni ja tarpeeksi tiukalla, jottei kypärä sinkoudu törmäyksen voimasta pois päästä, Ruutti luettelee tiedotteessa.
Tästä tunnistat hyvän mopokypärän
Kesäkuun alussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki täsmentää kypärän kiinnitysvaatimuksia. Laki velvoittaa, että ajon aikana mopon kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä ja asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää.
Suomessa tieliikennekäytön mahdollistavia tyyppihyväksyntöjä on kaksi:
- ECE-hyväksymismerkintä, jonka merkkinä kypärässä on iso E-kirjain ympyrän sisällä.
- amerikkalainen standardi FMVSS 218, jonka merkintänä lukee isoin kirjaimin DOT.
Muut hyväksynnät, kuten esimerkiksi JIS tai Snell, eivät ole Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä.
Lähde: Liikenneturva