Vasaratesti alleviivaa pyöräilykypärän hyötyjä.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein julkaisi sosiaalisessa mediassa pari päivää sitten videon, jolla demonstroidaan pyöräilykypärän tärkeyttä.
Artikkelin yläpuolella olevalla videolla nakutellaan vasaralla päähän sekä Pastersteinia että hänen kollegaansa. Pastersteinilla ei ole päässään kypärää, kun taas kollegalla on.
Iskunvaimentimena toimiva kypärä ottaa vastaan osuman ja jakaa sen laajemmalle alueelle lieventäen seurauksia. Vaikka voimaa ei ole paljon, kertoo kypärättömän Pastersteinin reaktio paljon.
Lue myös: Jos mopokypärässä on tällainen merkintä, se ei kelpaa tieliikennekäyttöön
Vasaratesti on toteuttu poliisin liikenneturvallisuuskeskuksessa valvotuissa olosuhteissa. Missään nimessä ei ole suositeltavaa, että kukaan lyö toista vasaralla päähän – edes leikillään tai kevyesti – oli päässä kypärää tai ei.
Pyöräilijät eivät käytä kypärää kovin tunnollisesti
Liikenneturvan seurantojen mukaan 43 prosenttia suomalaisista polkupyöräilijöistä käyttää kypärää. Motoristien osalta prosentti on lähes sata, sillä viime kesänä tehdyssä seurannassa kypärättömiä moottoripyöräilijöitä osui Liikenneturvan tarkkailuun vain muutamia.
MTV Uutisten haastatteleman Pastersteinin mukaan se, miksi mopoilijat ja moottoripyöräilijät käyttävät kypärää niin tunnollisesti verrattuna polkupyöräilijöihin, selittynee sekä kypärän käyttöpakolla että vakiintuneella käytännöllä.
– Moottoripyöräkypärää käytetään niin aktiivisesti, että mikäli se joltain puuttuu, pistää se heti silmään.
Vaikka laki ei velvoitakaan polkupyöräilijää käyttämään kypärää, on se Pastersteinin mielestä kaikkien kaksipyöräisillä liikkuvien paras henkivakuutus.
– On pieni työ laittaa se päähän, mutta kun sen tarve ilmenee yllättäen ja pyytämättä, ihan jokainen on ikionnellinen, että tuli sille reissulle laitettua, Pasterstein sanoo.
Vasaratesti osoitti, ettei pienikään kolaus tunnu hyvältä pääkopassa.
Lue myös: Ylikomisario Pasterstein ei ollut uskoa silmiään, kun näki peltipoliisin Haminassa ottaman kuvan: ”Emme ole tavanneet vastaavaa”
– Teki ihan uskomattoman kipeetä!
Pastersteinin neljä vinkkiä pyöräilykypärän käyttämiseen
- Kypärän tulee olla sellaisessa asennossa, että se suojaa erityisesti otsaa
- Hihnojen tulee olla kireällä ja kypärän istua hyvin
- Pikkukolhuja saanut kypärä on menettänyt tehoaan
- Käyttövuodet ilman kolhujakin voivat heikentää materiaaleja
"Vain pikkulapsille ja epävarmoille pyöräilijöille"
Liikenneturvan mukaan hyvä pyöräilykypärä on sopivan kokoinen ja muotoinen, otsan peittävä, kiinnitetty huolellisesti ja CE-hyväksytty.
Liikenneturvan arvion mukaan pyöräilykypärän käyttäminen auttaa vähentämään pyöräilykuolemia kolmanneksella.
Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosien 2016–2018 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä 43 ei käyttänyt kypärää. Heistä 14 eli noin joka kolmas olisi OTI:n arvion mukaan selvinnyt hengissä kypärää käyttämällä.
Liikenneturva selvitti kesällä 2020 pyöräilykypärän käyttämiseen liittyviä asenteita. 13 prosenttia vastaajista koki, että pyöräilykypärän käyttö on tarpeetonta ja että pyöräilykypärää tarvitsevat vain pikkulapset ja epävarmat pyöräilijät.
Valtaosan mielestä kypärän hyödyt ovat kuitenkin kiistattomat.
– Pyöräilykypärän turvallisuusvaikutukset tunnetaan ja ne myös allekirjoitetaan. Pyöräilykypärän käyttöä ei vastusteta, vaikka syystä tai toisesta se ei aina päässä olekaan, Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen totesi viimekesäisessä tiedotteessa.