Kolautitko auton koeajossa? Näin paljon voit joutua maksamaan – MTV selvitti autoliikkeiden käytännöt

Millaisin perustein koeajo voidaan estää? Kuinka paljon voit joutua kaivamaan kuvettasi vahingon sattuessa? Voitko saada auton koeajoon viikonlopuksi? MTV kysyi.

MTV Uutiset kysyi autoliikkeiltä, kuinka koeajoon kannattaa valmistautua ja mitkä ovat käytännöt. Vastauksia saatiin sähköpostitse Vehosta, Kamuxista, J. Rinta-Joupista, Sakasta, K-Autosta ja Hedin Automotivesta.

Hups, pelti ruttaantui

Kun ajettavana on vieras auto, hallintalaitteet vaativat perehtymistä, eivätkä ajoneuvon mittasuhteet ole välttämättä tuttuja. Myös erittäin tehokas auto saattaa yllättää ärhäkkyydellään. Ei ole siis mahdotonta, että kolautat autoa. 

Esimerkiksi Vehossa koeautojen vakuutuksen omavastuu vaihtelee 750–2000 euron välillä, auton hinnasta riippuen. K-Autossa omavastuu on 840 euroa, mutta loistoauton kolauttaminen käy enemmän kukkarolle.

– Bentleyssä on korkeampi omavastuu kuin muilla merkeillä, havainnollistaa hintahaitaria Audin tuotepäällikkö Fred Renwall K-Autosta. 

Kamuxissa asiakkaan omavastuu on 1 000 euroa. Hedin Automotivessa summa on "perustapauksissa" 1 000 euroa, mutta erikoisautoissa summa voi olla korkeampi. Hedin Automotivessa tonnin perussumma koskee niin uusia kuin käytettyjä autoja.

Törkeissä huolimattomuustapauksissa vahingot peritään täysimääräisesti. Omavastuu perustuu autoliikkeiden ja vakuutusyhtiöiden välisiin sopimuksiin. 

Jos asiakas saa ylinopeussakon tai pysäköintivirhemaksun, kustantaa hän nämä omasta pussistaan.

Autoliikkeet pyrkivät siihen, että esimerkiksi auton hallintalaitteet käydään läpi ennen koeajoa. Automaattivaihteet tai sähköauton perustoiminnot saattavat myös vaatia opastusta. 

– Täyssähköautossa myyjä käy läpi erityisesti one pedal driving -toiminnon eli yhdellä polkimella ajamisen, sanoo myyntipäällikkö Nemo Virokannas Hedin Automotiven BMW Bavaria Airport -liikkeestä. 

Ajoreitti suositellaan tarvittaessa etukäteen, jos seutu on asiakkaalle tuntematonta.

Nytpä ei lähdetäkään rattiin

Jos suuntaat autoliikkeeseen ilman ajokorttia, jää koeajo haaveeksi. Passi tai henkilökorttikaan ei käy todisteeksi esimerkiksi Hedin Automotivessa.

Mikäli myyjällä herää epäilys huonosta ajokunnosta esimerkiksi päihtymyksen vuoksi, jätetään autoilu väliin. Huonot sääolosuhteet voivat siirtää koeajoa turvallisuussyistä. 

– Lemmikkieläimiä ei valitettavasti saa kuljettaa autoissa, koska se on allergiariski muille käyttäjille. Vetokoukkua ei lähtökohtaisesti saa käyttää koeajon aikana, luettelee K-Auton Fred Renwall. 

Yleensä koeajon saa tehdä vain sopimuksen allekirjoittaja, mutta tässä on autoliikekohtaisia eroja. Jos sopimus sallii auton lainaamiseen puolisolle tai ystävälle, on vastuu aina luvanhaltijalla. 

Innokas nuori miesporukka ei välttämättä pääse koeajamaan urheiluautoa.

– Voisin kuvitella, että esimerkiksi neljän nuoren miehen ryhmän pyytäessä autoliikkeestä Ferraria koeajoon, se ei välttämättä onnistu lainkaan, vaikka ajo-oikeusasiat olisivatkin kunnossa, toteaa J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

K-Autosta vahvistetaan, että minkäänlainen kilpa-ajo tai rata-autoilu ei käy päinsä, vaikka alla olisikin huimat hevosvoimat, joita olisi kiva testailla.

Tällaisia vahinkoja sattuu

Autoliikkeistä todetaan, että autoilijan turvallisuus on aina tärkeintä ja "pelti on peltiä". Onnettomuuksia kuitenkin tapahtuu: Tavallisimmin ne ovat pieniä peltikolareita ja parkkipaikkalommoja. Naarmuja tulee esimerkiksi vanteisiin tai puskuriin. 

– Joissain tapauksissa kalliimpien autojen kohdalla koeajot suoritetaan esimerkiksi myyjän avustamana, toteaa markkinointi- ja viestintäpäällikkö Saara Rimpiläinen Sakasta.

Nykyiset tutka- ja hätäjarrutusjärjestelmät vähentävät kolareita tehokkaasti.

– Muutamia ajoneuvoja on kyllä päätynyt vakuutusyhtiön lunastamaksi, kun ne ovat koeajotilanteessa vaurioituneet niin pahoin. Joitakin loukkaantumisia on sattunut vuosien varrella, kertoo J. Rinta-Joupin Markku Ala-Hakuni.

Näin pitkän koeajon saat

Koeajosta tehdään autoliikkeissä aina kirjallinen käyttösopimus eli käyttölupa. Siihen merkitään asiakkaan nimi ja osoite sekä ajoneuvon tiedot. Sopimukseen kirjoitetaan myös ajoneuvon luovutus- ja palautusajankohta sovittuine kellonaikoineen. 

Pitkään kestävät koeajot ovat nykyisin harvinaisia, käy ilmi autoliikkeiden MTV Uutisille antamista vastauksista. 

Kamux antaa autot pääsääntöisesti koeajettavaksi myymälän aukioloaikojen puitteissa. Tavallisimmin koeajot kestävät autoliikkeissä puolesta tunnista yön yli.

– Poikkeustapauksissa auton voi saada esimerkiksi lauantaista maanantaiaamuun, toteaa Vehon viestintäjohtaja Johanna Klemetti sähköpostivastauksessaan.

KORJATTU 19.8. kello 9.50 autoliike J. Rinta-Joupin yritysnimi ja haastateltavan nimi oikeiksi.

Katso myös: Autokaupassa näkyy merkkejä kiihdyttelystä ja jarruttelusta

Lue myös:

    Uusimmat