JSN:n puheenjohtaja: Mika Aaltolan väitteet medianäkyvyyteen liittyen selvitettävä – "Kuulostaa hurjalle"

Kuulostaa hurjalle, jos tällaista on tapahtunut. Näin kommentoi Julkisen sanan neuvoston (JSN) puheenjohtaja Eero Hyvönen presidenttiehdokkaan, tutkija Mika Aaltolan (sit.) väitettä Journalisti-lehdelle, että mediat voisivat antaa lisää näkyvyyttä ilmoitustilan ostajille.

– Todella toivon, että Aaltola olisi yhteydessä tämän mediayhtiön johtoon ja kertoisi ymmärtäneensä, että (ilmoitustilan ostamista) vastaan on tarjottu toimituksellista näkyvyyttä. Se on ainoa keino korjata tämä täysin epäeettinen toiminta, jos Aaltola ei julkisuudessa halua kertoa, mistä yhtiöstä oli kysymys, Hyvönen sanoo.

Aaltolan esittämän väitteen mukainen toiminta on vastoin Journalistin ohjeita, joihin lähes kaikki suomalaiset tiedotusvälineet ovat sitoutuneet. Ohjeiden mukaan muun muassa journalistista päätöksentekoa ei saa luovuttaa toimituksen ulkopuolelle ja ohjeet edellyttävät, että journalistisen sisällön ja mainosten raja pidetään selvänä.

– Journalistin ohjeet sitovat journalisteja, mutta myös jokaisen tähän itsesääntelyjärjestelmään sitoutuneen mediayhtiön liiketoimintajohto on sitoutunut edistämään kaikin keinoin sitä, että heille töitä tekevät toimivat journalistin ohjeiden edellyttämällä tavalla, etteivät he vedä mattoa toimituksen alta, Hyvönen sanoo.

Tärkeää selvittää joka tapauksessa

Aaltola kertoi Journalistille, että perustaa väitteensä eri tiedotusvälineiden mainosmyyjien kanssa käymiinsä keskusteluihin.

– Mediat soittavat, onko meillä rahkeita mainostilan hankkimiseen. Aika selvästi tuodaan esille, että se tuo myös muuta näkyvyyttä lehdessä tai kanavalla. Tietysti epämääräisesti, mutta vihjaten, että tällainen koplaus on mahdollista, sanoi Aaltola Journalistin perjantaina julkaisemassa artikkelissa.

Hyvösen mukaan Aaltolan kuvailemassa tilanteessa tulee ottaa yhteys nimenomaan liiketoimintajohtoon.

– Jos JSN:ään tehdään kantelu, pitäisi olla jotain epäilyä, että ilmoitustilan ostaminen on vaikuttanut jotenkin toimituksellisiin ratkaisuihin. Silloin me käsittelemme kantelun.

Hyvösen mukaan asia on tärkeää selvittää, vaikkei olisikaan näyttöä, että sillä olisi ollut vaikutusta toimituksen työskentelyyn. Hänen mielestään jo pelkkä käsitys yhteydestä ilmoitustilan ostamisen ja myönteisen medianäkyvyyden välillä rapauttaa luottamusta toimituksen journalistiseen riippumattomuuteen.

– Jo se, että yksittäinen ilmoitusmyyjä käyttäisi tällaista lupausta mainoskampanjan myymisestä, on väärin ja huolestuttavaa.

Hyvösen mukaan hänen puheenjohtajuutensa aikana JSN:ään ei ole tullut kanteluita, joissa poliitikolle olisi tarjottu ilmoitustilaa vaalien alla siten, että poliitikko ymmärtää tämän tarkoittavan positiivista näkyvyyttä mediassa.

Julkisen sanan neuvosto on median itsesääntelyelin, jonka tehtävänä on tulkita hyvää journalistista tapaa ja puolustaa sanan- ja julkaisemisen vapautta.

Lue myös:

    Uusimmat