Presidentiksi pyrkivä Mika Aaltola (sit.) kieltäytyy yksilöimästä, mitkä tahot ovat antaneet hänen ymmärtää, että mainostilaa ostamalla voisi saada lisää näkyvyyttä journalistisessa mediassa.
Hän kertoo, että mainosmyyjiltä on tullut suoraan hänelle kaksi yhteydenottoa presidentinvaalikampanjan aikana. Toinen yhteydenotoista tuli Aaltolan mukaan puhelimitse ja toinen kampanjatapahtumassa Helsingissä.
Mainosmyyjiltä tulleissa kahdessa yhteydenotossa on Aaltolan mukaan jäänyt epäselväksi, mitä tiedotusvälinettä he ovat mahdollisesti edustaneet.
Lue myös: Antaako media lisää näkyvyyttä uutisissa mainostilan ostamisen myötä? Uutismediat tyrmäävät Aaltolan kohuväitteen
– Tulee esimerkiksi puhelu, joka alkaa siitä, että voidaanko keskustella markkinoinnista ja voidaanko keskustelu tehdä luottamuksellisesti. Sitten henkilö identifioi itsensä hyvin epämääräisesti, että edustaa vaikka tiettyjä maakuntalehtiä. On hirveän vaikea lähteä yksilöimään medioita ennen kuin tietää, mikä tämä henkilö itse asiassa on ja mitä hän edustaa, hän sanoo.
"Ilmiö on yleisempi"
Aaltola kertoo, että lisäksi eräästä paikallislehdestä on tullut sähköpostilla tarjous yhteistyösopimuksesta, joka sisältää "sekä ilmoituksia että journalistista sisältöä".
Aaltola ei paljasta, mistä lehdestä on kyse, mutta hän arvelee, että lehti ei ole sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita.
Lue myös: JSN:n puheenjohtaja: Mika Aaltolan väitteet medianäkyvyyteen liittyen selvitettävä – "Kuulostaa hurjalle"
STT ei pystynyt varmentamaan, onko sähköposti aito ja onko väitetty lehti sitoutunut Journalistin ohjeisiin.
Itsesääntelyohjeisiin on sitoutunut suuri osa suomalaisista tiedotusvälineistä. Journalistin ohjeiden mukaan muun muassa journalistista päätöksentekoa ei saa luovuttaa toimituksen ulkopuolelle ja ohjeet edellyttävät, että journalistisen sisällön ja mainosten raja pidetään selvänä.
Keskustelu mainosten ja medianäkyvyyden koplauksesta käynnistyi Journalisti-lehden haastattelusta.
– Haastattelussa kysyttiin huomaamistani median piirteistä. Ajattelin tuoda ongelman esille siitä näkökulmasta, ettei se kohdistu vain minuun vaan luulen, että ilmiö on yleisempi.
Medialiitto: Voi löytyä pieni toimijoita
Aaltola on tulkinnut mainosmyyjien puheita niin, että mainostilaa ostamalla saisi herkemmin positiivista näkyvyyttä mediasta esimerkiksi maakuntavierailujen yhteydessä.
STT haastatteli maanantaina useita merkittäviä uutismedioita, joista kiistettiin, että tällaista koplausta tapahtuisi. Yrityksiä edustavasta Medialiitosta myönnettiin, että on mahdollista, että löytyy joitakin pieniä, alan itsesääntelyyn sitoutumattomia toimijoita, jotka toimivat toisella tavalla, mutta niiden merkitys on marginaalinen.
Aaltolan vaalikampanjaorganisaatio pyrkii selvittämään tarkemmin, millaisista toimijoista kahden mainosmyyjän yhteydenotoissa on ollut kyse.
Kyse on aika vakavasta syytöksestä mediakenttää kohtaan, jos ei olekaan ihan varmaa, ovatko mainosmyyjät olleet uskottavia toimijoita?
– Sitä ei koskaan voi tietää, mutta tuo ilmiöhän sinällään nähtävästi on olemassa oleva.
Aaltola toivoo, että myyntipuheissa tuotaisiin esiin, että uutisvälineiden journalistiset sisällöt eivät ole myytävänä.
Aaltolan presidenttikampanjassa ei ole ostettu juurikaan mainostilaa mediasta.
– Olemme sitoutuneet siihen, ettei rahalla osteta muuta sisältöä mediasta.
Aaltola on tullut julkisuudessa tunnetuksi Ulkopoliittisen instituutin asiantuntijana ja johtajana. Hän on tällä hetkellä virkavapaalla.