Juantehtaan rautakaupasta laatubrändien tavarataloksi – suomalainen Carlson täyttää 160 vuotta

carlson pk
Julkaistu 19.08.2019 09:42

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARLSON

Itä-Suomessa Carlsonin tavaratalot tunnetaan jo sukupolvien ajan. Viime vuosina Carlsonin valikoima on saapunut myös pääkaupunkiseudulle avattuihin myymälöihin sekä verkkokauppaan. Carlson-rautakauppa- ja tavarataloketjun historia on ainutlaatuinen: 160 vuoteen ovat mahtuneet niin tiukat lamavuodet kuin Suomen itsenäistyminenkin. Menestyksen salaisuus on kyky pysyä ajan muutoksessa mukana.

Kun Kuopioon avattiin Carlsonin ensimmäisen rautakauppa vuonna 1859, tuskin osattiin odottaa, että kauppaa käytäisi vielä 160 vuodenkin kuluttua.

Carlsonin historia alkoi vuonna 1859 Kuopion sataman tuntumassa sijainneen myymälän avauksesta. Kaupan valikoima koostui Juankosken ruukin valimossa valmistetuista valurautaisista padoista, uunin luukuista, silitysraudoista ja muista tuotteista. Rautakauppa oli ensimmäinen laatuaan Kuopiossa ja kolmas koko Suomessa.

Kauppa nimettiin Carlsonin johtajana toimineen John Carlsonin mukaan. Vuonna 1964 Carlsonin osti tunnettu kauppaneuvos Kalle Halonen, joka sysäsi tavaratalon kasvuun.

Niin ikään kuopiolaissyntyinen Carlsonin toimitusjohtaja Mika Heiskanen toteaa, että Carlsonilla ollaan ylpeitä historiasta, mutta katsotaan myös tiiviisti tulevaan.

Sataman Helmi_ 1911_30,3x20,6 cm

Nykyisin Kuopion ensimmäisen Carlson myymälän tiloissa on ravintola Sataman Helmi. Kuva on vuodelta 1911.

– Meidän toimintamme keskittyi pitkään Itä-Suomen alueelle ja kivijalkamyymälöihin. Onnistumisemme salaisuus on se, että olemme vastanneet kysyntään eli kuunnelleet herkällä korvalla asiakkaitamme, ja lisäksi laajentaneet toimintamme verkkokaupan puolelle. Monikanavaisuus on nykypäivänä todella tärkeää, Heiskanen sanoo.

Tuotevalikoimassa panostetaan laatuun ja kestäviin valintoihin

Carlson tunnetaan ympäri Suomen monipuolisena tavaratalo-, rautakauppa- ja kodinmyymäläketjuna. Tavaratalon valikoimaan kuuluu niin muotia ja urheilua kuin kosmetiikkaa ja kodintavaraakin.

Rautakauppahistoria näkyy edelleen vahvasti Carlsonin perusrakentamisen tuotteiden valikoimassa.

Itä-Suomessa Carlson tunnetaan jo hyvin, mutta viime vuosina tavaratalon valikoima on saapunut myös Helsinkiin, Vantaalle ja Jyväskylään avattuihin uusiin Carlson-myymälöihin. Helsingin ja Jyväskylän myymälät ovat konseptiltaan ainutlaatuisia laadukkaan ruoanlaiton ja kattamisen brändituotteisiin erikoistuneita kodinmyymälöitä.

– Olemme vahva bränditalo. Meille on tärkeää, että tuotteidemme elinkaari on pitkä. Toinen merkittävä asia meille on se, että haluamme näkyä kaupunkien keskustoissa. Eläväinen kaupunki on asumisen viihtyvyyden kannalta tärkeää, ja näkisin isona vastuullisena tekona sen, että pidämme kaupungit virikkeellisinä ja tarjonnaltaan monipuolisina.

Talousosaston sisäkuva ennen v.1960 uudistusta

Myymälän talousosasto ajalta ennen vuotta 1960, jolloin myymäläsisustus koki uudistuksen.

Vastuullisuus ja välittäminen ovat Carlsonin juhlavuoden teemoja. Vastuullisuudesta kielivät kierrätysmateriaalista tehtyjen tuotteiden lisääminen valikoimiin, mutta esimerkilliset teot näkyvät myös myymälöiden arjessa esimerkiksi kierrätyskampanjoina.

– Myymälöiden markkinointimateriaaleissa olemme korvanneet muovin ekologisemmilla materiaaleilla, Heiskanen kertoo.

Ammattitaitoista asiakaspalvelua arvostetaan edelleen

Tänä päivänä kivijalkamyymälöissä asiakaspalvelun merkitys on yhä tärkeämpää, sillä ostoksia tehdään yhä useammin verkkokaupassa. Carlson tunnetaan ammattitaitoisesta asiakaspalvelustaan: myymälöissä on panostettu siihen, että myyjä on näkyvillä ja helposti tavoitettavissa.

Kuluttajat ovat yhä vain tuotetietoisempia ostoksille tullessaan. Tuotevalikoimaan saatetaan tutustua etukäteen verkkokaupassa ja ostopäätös on siten jo tehty myymälään astuessa. Tähän Carlsonilla on vastattu myymälähenkilökunnan jatkuvalla kouluttamisella, jotta ammatillinen osaaminen ja tuotetietous pysyisivät ajan tasalla.

Carlson_verkkokauppa_mockup

Carlsonin verkkokauppa avattiin vuoden 2017 lopulla.

– Asiakkaat ovat kokemukseni mukaan yhä valmiimpia kuuntelemaan, kun heille tarjotaan valmiita kokonaisuuksia. Vaikkapa rautakauppaan saapuvalla asiakkaalla on tietty tarve, johon yksi tuote ei välttämättä tuo ratkaisua, vaan siinä tarvitaan myyjän ammattitaitoa. Ammattitaitoinen myyjä pystyy näkemään kokonaisuuden ja kertomaan, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon esimerkiksi remontin onnistumiseksi.

Ammattitaitoisen palvelun Heiskanen nimeää tavaratalon ehdottomaksi kilpailueduksi.

– Asiakas on meille ykkönen, ja meillä nautitaan asiakaspalvelutyöstä, hän kiteyttää.

Vähittäiskauppa elää ja muuttuu koko ajan: ostoksia tehdään useammin verkossa ja kansainväliset ketjut tuovat kilpailua. Heiskanen kuitenkin näkee, että kotimaisen perheyrityksen tarjonta tuo kaivattua monipuolisuutta markkinoille.

– Uskon vahvasti, että ihmiset haluavat edelleen tuoteneuvontaa, pukeutumisneuvoja ja ammattitaitoista asiakaspalvelua. Se näkyy jo nyt, ja varmasti myös tulevaisuudessa. Arki on nykyisin kiireistä, ja se, että ammattilainen on miettinyt puolestasi kokonaisuuden juuri sinua varten, on todella arvokasta. Haluamme helpottaa asiakkaidemme arkea.

redi-3952

Carlson tunnetaan tänä päivänä laatubrändien kotina.

Henkilökunnan työssä jaksamista pidetään tärkeänä

Carlsonilla ollaan tunnetusti ylpeitä myös pitkistä työsuhteista. Työntekijöiden joukosta löytyy jopa usean sukupolven carlsonilaisia. Tänä vuonna toimitusjohtaja Mika Heiskanen kertoo jopa kahden työntekijän juhlistavan 50 työvuottaan Carlsonin palveluksessa.

– Minun mielestäni henkilökunnasta huolehtiminen on hyvin vastuullista toimintaa tänä päivänä, kun työurat pitenevät. Meidän vastuullamme on huolehtia siitä, että ihmiset pysyvät työkykyisinä ja motivoituneina, jotta he jaksavat työssään ja kokevat, että heistä pidetään huolta.

Heiskanen itse on työskennellyt Carlsonilla pian 11 vuotta vastuullaan myynti ja markkinointi, ja aloittanut vastikään toimitusjohtajan tehtävissä. Kuopiolaissyntyiselle toimitusjohtajalle Carlson on tuttu jo lapsuudesta.

– Muistan edelleen hyvin Carlsonin kodinmyymälän avajaistempauksen Kuopion torin laidalla, kun bändi soitti talon katolla. Carlsonin vahva näkyminen kaupungin keskustakuvassa on jäänyt jo silloin mieleen, Heiskanen kertoo.

Carlson-tavaratalot

  • 12 myymälää yhdeksällä paikkakunnalla: Kuopio, Mikkeli, Varkaus, Savonlinna, Joensuu, Iisalmi, Helsinki, Jyväskylä ja Vantaa.
  • Verkkokauppa carlson.fi avattiin vuoden 2017 lopulla.
  • Carlsonin toiminta perustuu vahvoihin brändituotteisiin, monipuoliseen valikoimaan ja ammattitaitoiseen asiakaspalveluun.

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle