Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten tehdä hiihtolomaliikenteessä (ruuhkassa) ajamisesta miellyttävämpää ja vähemmän stressaavaa?
Vastaus: Etelä-Suomen hiihtolomien paluuliikenne käynnistyy tulevana viikonloppuna. Kun samaan aikaan keskisuomalaiset suuntaavat loman viettoon, on teillä tungosta. Ruuhkaisessakaan liikenteessä ei pidä päästää stressiä valloilleen. Muutamilla yksinkertaisilla asioilla varmistat perillepääsyn ja onnistuneen loman.
Suunnittele ja jätä aikatauluun pelivaraa
Huolellinen suunnittelu on onnistuneen loman kannalta A ja O. Vaikka kaikki lomapäivät tekisikin mieli hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti kohteessa, ei kannata silti venyä uhkarohkeisiin ajosuorituksiin, väsymystä uhmaten. Jos rankan työpäivän tai ulkona vietetyn lomapäivän päätteeksi lähtee ajamaan yötä vasten monien satojen kilometrien päähän, saattaa nukkumatti jossain kohtaa lyödä oveen.
Kun autoja on liikkeellä paljon, keskinopeudet väistämättä laskevat. Myös taukopaikoilla on ruuhkaista ja sitä maustevoilla höystettyä lehtipihviä saattaa joutua odottamaan totuttua kauemmin.
Mikään ei ole otollisempi lähde stressille kuin liian tiukaksi laadittu aikataulu, joka pakottaa kuljettajan ajamaan verenmaku suussa ja kilpaa kellon kanssa.
Auton toimintakunto on kuljettajan vastuulla
Tärkeä osa matkaan valmistautumista on auton huolellinen valmistelu. Säännöllisesti määräaikaishuolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen. Jos perille pääsyä joutuu koko ajan jännittämään, ei oikein pääse virittäytymään lomatunnelmaan.
Vaikka auto olisi huollettu ajallaan, on tärkeää, että kuljettaja tarkastaa moottoriöljyn, jäähdytinnesteen, lasinpesunesteen ja jarrunesteen määrät sekä säätää rengaspaineet kuormituksen mukaiseksi.
Entä jos matka katkeaa?
Matkalla voi aina sattua jotain yllättävää. Stressittömintä on huolehtia, että matkapuhelimen muistista löytyy liikkumisturvan tai tiepalvelun numero. Mikäli auto ei kuulu merkkikohtaisen- tai ”huollosta huoltoon” -liikkumisturvan piiriin ja haluaa varmistaa, ettei matkabudjettiin tule ikäviä lovia, kannattaa liittyä Autoliiton Plus –jäseneksi. Näin perille pääsee, sopimusehtojen puitteissa, ilman yllättäviä hinaus- tai vuokra-autokustannuksia.
Lämpimät vaatteet on syytä pitää helposti saatavilla. Moottorin sammuttua auto kylmenee näillä pakkasilla todella nopeasti. Kun keliolosuhteet ovat haastavat, on avun tarvitsijoitakin usein monia samanaikaisesti. Tällöin apua saattaa joutua odottelemaan jonkin aikaa.
Priorisoi turvaväli ohitusten edelle
Kun tien päälle sitten lähdetään, on syytä pitää maltti mukana. Ruuhkaisessa liikenteessä ei ohittelemalla voita juurikaan aikaa – ei edes pidemmällä matkalla. Huomattavasti stressittömämpää sen sijaan on ajella letkassa, tasaisella nopeudella, pitäen riittävästi turvaväliä edellä ajavaan.
Hyvä nyrkkisääntö on, että jos pystyy säätämään omaa etäisyyttään edellä ajavaan pelkän kaasun avulla, on turvaväliä riittävästi. Jos taas vähän väliä on hypättävä jarrulle, ajaa liian lähellä.
Älä unohda lapsia
Perheen pienimmille on syytä varata virikkeitä. Kiukuttelevat ja tuskastuneet lapset ovat omiaan nostamaan vanhempien – siis myös kuljettajan – stressitasoa.
Nykyajan älylaitteet tarjoavat hyvän mahdollisuuden viihdyttää lapsia. Pitää kuitenkin muistaa, että ennen on pärjätty ilmankin. Omassa lapsuudessani pidin isän kanssa traktorien tai tiettyjen automerkkien tai -värien bongauskilpailuja ja matkat sujuivat oikein mukavasti. Mikään ei estä näiden käyttöä nykyäänkään.
Jos kuitenkin turvaudutaan älylaitteisiin, on huolehdittava, että ne ovat tukevasti kiinni asianmukaisissa, laadukkaissa telineissä. Kun laitetta ei käytetä, sen voi laittaa esimerkiksi etupenkkien selkänojien takana oleviin istuintaskuihin.
***
3:56