Ikoninen maastoauto käyttäytyi erikoisella tavalla törmäystestissä. Valmistajan mukaan sen tietoon ei ole tullut yhtäkään vastaavaa tapausta tosielämän puolella.
Kerroimme toissa viikolla Jeep Wranglerin poikkeuksellisesta kolaritestikäytöksestä.
Yhdysvaltain ajoneuvoturvallisuuslaitos IIHS:n (Insurance Institute for Highway Safety) suorittamassa törmäystestissä Wrangler kippasi yllättäen kyljelleen, eikä vain kertaalleen, vaan peräti kahdesti.
Ensimmäisen testin jälkeen autovalmistaja Fiat Chrysler nimittäin arvosteli tapaa, jolla auto oli kiinnitetty sitä liikuttavaan alustaan. IIHS kuitenkin toisti testin Fiat Chryslerin hyväksymällä tavalla samoin tuloksin.
Nyt konserni on valinnut toisenlaisen lähestymistavan. Se piikittelee vastauksessaan IIHS:ää ja sen kolaritestaustapoja.
– Olemme valmistaneet yli puoli miljoonaa Jeep Wrangleria ja niillä on ajettu varovaisten arvioiden mukaan 6,7 miljardia kilometriä. Siitäkään huolimatta tietoomme ei ole tullut yhtään kaatumista IIHS:n testiä vastaavassa tilanteessa. Suunnittelemme automme tosielämän olosuhteisiin, FCA toteaa.
Rivien välistä on luettavissa, ettei FCA anna kovinkaan paljon painoarvoa IIHS:n testituloksille, vaikka Wrangler olikin ensimmäinen auto, joka käyttäytyi puolittaista nokkakolaria jäljittelevässä testissä näin.
Katso alta video Wranglerin kippaamisesta.
Lähde: Autoblog
Lue myös: Tuliterälle Jeep Wranglerille vain yksi tähti törmäystestissä