Kahdesti nöyryytetty valmistaja sivalsi kolaritestaajia: "Suunnittelemme automme tosielämän olosuhteisiin"

1:01img
Näin vuoden 2017 turvallisimman autot pärjäsivät törmäystesteissä.
Julkaistu 20.05.2020 10:53

Ville Järveläinen

Ikoninen maastoauto käyttäytyi erikoisella tavalla törmäystestissä. Valmistajan mukaan sen tietoon ei ole tullut yhtäkään vastaavaa tapausta tosielämän puolella.

Kerroimme toissa viikolla Jeep Wranglerin poikkeuksellisesta kolaritestikäytöksestä

Yhdysvaltain ajoneuvoturvallisuuslaitos IIHS:n (Insurance Institute for Highway Safety) suorittamassa törmäystestissä Wrangler kippasi yllättäen kyljelleen, eikä vain kertaalleen, vaan peräti kahdesti.

Ensimmäisen testin jälkeen autovalmistaja Fiat Chrysler nimittäin arvosteli tapaa, jolla auto oli kiinnitetty sitä liikuttavaan alustaan. IIHS kuitenkin toisti testin Fiat Chryslerin hyväksymällä tavalla samoin tuloksin.

Lue myös: Legendaarinen maasturi käyttäytyi törmäystestissä aivan ennennäkemättömällä tavalla: "Ei hyväksyttävää"

Nyt konserni on valinnut toisenlaisen lähestymistavan. Se piikittelee vastauksessaan IIHS:ää ja sen kolaritestaustapoja.

– Olemme valmistaneet yli puoli miljoonaa Jeep Wrangleria ja niillä on ajettu varovaisten arvioiden mukaan 6,7 miljardia kilometriä. Siitäkään huolimatta tietoomme ei ole tullut yhtään kaatumista IIHS:n testiä vastaavassa tilanteessa. Suunnittelemme automme tosielämän olosuhteisiin, FCA toteaa.

Rivien välistä on luettavissa, ettei FCA anna kovinkaan paljon painoarvoa IIHS:n testituloksille, vaikka Wrangler olikin ensimmäinen auto, joka käyttäytyi puolittaista nokkakolaria jäljittelevässä testissä näin.

Katso alta video Wranglerin kippaamisesta.

Lähde: Autoblog

Lue myös: Tuliterälle Jeep Wranglerille vain yksi tähti törmäystestissä

Tuoreimmat aiheesta

Autot