Uudet katumaasturit eivät pärjänneet kehuttavasti amerikkalaisessa törmäystestissä, joka on rajumpi kuin mihin valmistajat ovat tottuneet.
Yhdysvalloissa uusien autojen kolariturvallisuutta testaava IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) on kokeillut ensi kertaa, miten amerikkalaisittain pienet, mutta täkäläisittäin keskikokoiset katumaasturit pärjäävät sen uudessa ja tottuja standardeja kovemmassa sivutörmäystestissä.
Koska autovalmistajat suunnittelevat autonsa vastaamaan törmäystestaajien tiukkoja kriteerejä, ei olekaan yllätys, että kun autot altistetaan vieläkin kovemmille voimille, laskevat myös pisteet kuin se kuuluisa lehmän häntä.
Kahdestakymmenestä uudesta katumaasturista vain yksi – Mazda CX-5 – sai IIHS:n uudessa sivutörmäystestissä arvosanan hyvä, joka on korkein mahdollinen.
Lue myös: Tältä näyttää sähköautojen nokkakolari – raju törmäystestivideo julki
Ja juuri tällaisia tuloksia IIHS arvelikin näkevänsä.
– Kehitimme tämän testin, koska epäilimme parantamisen varaa olevan. Tulokset osoittavat, että osuimme oikeaan, IIHS:n pääjohtaja David Harkey kertoo.
Testissä noin 1 900 kiloa painava kelkka lingotaan auton kylkeen 60 kilometrin tuntinopeudella. Törmäysenergiat ovat peräti 82 prosenttia suuremmat kuin vanhassa testissä, jota IIHS on käyttänyt vuodesta 2003.
Mukana myös Suomessa tuttuja autoja
Hyväksyttävään arvosanaan (toiseksi korkein) ylsivät Audi Q3, Buick Encore (Opel Mokka), Chevrolet Trax, Honda CR-V, Nissan Rogue (X-Trail), Subaru Forester, Toyotan RAV4 ja Venza sekä Volvo XC40.
Pykälää huonommmin meni Chevrolet Equinoxilla, Ford Escapella, GMC Terrainilla, Hyundai Tucsonilla, Jeepin Compassilla ja Renegadella, Kia Sportagella ja Lincoln Corsairilla, jotka saivat neliportaisella asteikolla toiseksi huonoimman arvosanan. Sekä Mitsubishi Eclipse Cross että Honda HR-V saivat uudessa testissä arvosanan heikko, joka on kaikista alin.
CX-5:n hyvä suoritus oli IIHS:n mukaan osoitus siitä, että vanhoja standardeja tiukemmassa testissä on mahdollista pärjätä.
Tulokset innostanevat sekä IIHS:ää että eurooppalaista Euro NCAPia kehittämään aiempaa vaativampia testejä, jotka puolestaan pakottavat autovalmistajat parantamaan tuotteidensa turvallisuutta entisestään.
Lue myös: Kiinalaiset autot laitettiin eurooppalaiseen törmäystestiin – tässä tulos, joka ei jättänyt mitään epäselväksi
Lähde: IIHS