Uuden Volkswagen Passatin farmariversiolla oli vaikeuksia suoriutua aiemminkin haastavaksi osoittautuneesta testistä. Katso video artikkelin lopusta.
Niin sanotussa hirvenväistötestissä (englanniksi moose test) on tarkoituksena selvittää, miten auto käyttäytyy tiukassa väistötilanteessa.
Kyseinen testi on paljastanut vuosien varrella useita vakavia suunnitteluvirheitä.
Mersu joutui keskeyttämään A-sarjan tuotannon
Esimerkiksi vuonna 1997 Mercedes-Benz oli juuri esitellyt ensimmäisen sukupolven A-sarjansa. Auton korkean painopisteen haittapuolet kävivät ilmi ruotsalaisen Teknikens Världin testissä, jossa auto kaatui kyljelleen tiukassa väistössä. Tieto levisi mediassa nopeasti, ja myös muut autojulkaisut onnistuivat kaatamaan auton vastaavassa kokeessa.
Mercedes-Benz kiisti ongelman aluksi, mutta joutui lopulta keskeyttämään uutuusmallin tuotannon kuukausiksi ja palaamaan suunnittelupöydälle.
Tekniikan Maailman havainto johti yhden Volkkarin ja parin Seatin takaisinkutsuun
Viime vuonna Tekniikan Maailman suorittama testi paljasti puolestaan vakavan suunnitteluvirheen Volkswagen Polosta, Seat Ibizasta ja Seat Aronasta, kun kävi ilmi, että kolmen ihmisen istuessa takapenkillä tiukassa väistötilanteessa, voi vasemmalla istuvan matkustajan turvavyö aueta.
Tekniikan Maailma laati löydöksistään raportin, minkä se toimitti valmistajille. Havainto johti korjauskampanjaan.
Passat Variant ei pärjännyt kehuttavasti
Espanjalainen KM77 suoritti tutun väistökokeen uudelle Volkswagen Passat Variant -farmarille. Tyypillisesti testi aiheuttaa ongelmia autoille, joiden painopiste on korkealla, joten Passatin kompurointia voidaan pitää jokseenkin yllättävänä.
KM77 teki kokeen Passatille ensin 76 kilometrin tuntinopeudella ja havaitsi, että auto yliohjautui pahasti eikä pysynyt keilojen välissä.
Seuraavaksi testi suoritettiin 73 ja 74 km/h:n nopeuksilla. Tulos oli aavistuksen verran parempi, mutta auto oli yhä epävakaa. 75 km/h:n nopeudella tulos ei ollut sen parempi kuin ensimmäiselläkään kerralla.
Suurin nopeus, jolla testi lopulta saatiin suoritettua puhtaasti oli 73 kilometriä tunnissa. KM77:n autolla olisi kyettävä virheettömään suoritukseen kovemmassakin nopeudessa.
Lehden mukaan tässä vaiheessa on vielä vaikea sanoa, mistä Passatin yllättävän heikko suoriutuminen johtuu. Se epäilee, että auton ajonvakautusjärjestelmällä on sormensa pelissä, ja ettei sen kalibrointi ole välttämättä isokaan operaatio.
Katso alta KM77:n video Volkswagen Passat Variantin väistökokeesta.