Uusi Volkswagen Passat hoiperteli testissä, joka paljasti Polosta vaarallisen suunnitteluvirheen viime vuonna

2:17img
VW-konsernin autoista paljastui suunnitteluvirhe vuonna 2018: MTV Uutisten haastattelussa OTI:n Tapio Koisaari
Julkaistu 20.12.2019 06:10

Ville Järveläinen

Uuden Volkswagen Passatin farmariversiolla oli vaikeuksia suoriutua aiemminkin haastavaksi osoittautuneesta testistä. Katso video artikkelin lopusta.

Niin sanotussa hirvenväistötestissä (englanniksi moose test) on tarkoituksena selvittää, miten auto käyttäytyy tiukassa väistötilanteessa. 

Kyseinen testi on paljastanut vuosien varrella useita vakavia suunnitteluvirheitä.

Lue myös: Teknikens Värld: Toyotan suosikkimaasturi ei läpäissyt väistötestiä, kallistui kahdelle pyörälle – Toyota MTV Uutisille: "Ei mitään syytä olla ostamatta RAV4:ää"

Mersu joutui keskeyttämään A-sarjan tuotannon

Esimerkiksi vuonna 1997 Mercedes-Benz oli juuri esitellyt ensimmäisen sukupolven A-sarjansa. Auton korkean painopisteen haittapuolet kävivät ilmi ruotsalaisen Teknikens Världin testissä, jossa auto kaatui kyljelleen tiukassa väistössä. Tieto levisi mediassa nopeasti, ja myös muut autojulkaisut onnistuivat kaatamaan auton vastaavassa kokeessa.

Mercedes-Benz kiisti ongelman aluksi, mutta joutui lopulta keskeyttämään uutuusmallin tuotannon kuukausiksi ja palaamaan suunnittelupöydälle.

Tekniikan Maailman havainto johti yhden Volkkarin ja parin Seatin takaisinkutsuun

Viime vuonna Tekniikan Maailman suorittama testi paljasti puolestaan vakavan suunnitteluvirheen Volkswagen Polosta, Seat Ibizasta ja Seat Aronasta, kun kävi ilmi, että kolmen ihmisen istuessa takapenkillä tiukassa väistötilanteessa, voi vasemmalla istuvan matkustajan turvavyö aueta.

Tekniikan Maailma laati löydöksistään raportin, minkä se toimitti valmistajille. Havainto johti korjauskampanjaan.

Passat Variant ei pärjännyt kehuttavasti

Espanjalainen KM77 suoritti tutun väistökokeen uudelle Volkswagen Passat Variant -farmarille. Tyypillisesti testi aiheuttaa ongelmia autoille, joiden painopiste on korkealla, joten Passatin kompurointia voidaan pitää jokseenkin yllättävänä.

KM77 teki kokeen Passatille ensin 76 kilometrin tuntinopeudella ja havaitsi, että auto yliohjautui pahasti eikä pysynyt keilojen välissä.

Seuraavaksi testi suoritettiin 73 ja 74 km/h:n nopeuksilla. Tulos oli aavistuksen verran parempi, mutta auto oli yhä epävakaa. 75 km/h:n nopeudella tulos ei ollut sen parempi kuin ensimmäiselläkään kerralla.

Suurin nopeus, jolla testi lopulta saatiin suoritettua puhtaasti oli 73 kilometriä tunnissa. KM77:n autolla olisi kyettävä virheettömään suoritukseen kovemmassakin nopeudessa.

Lehden mukaan tässä vaiheessa on vielä vaikea sanoa, mistä Passatin yllättävän heikko suoriutuminen johtuu. Se epäilee, että auton ajonvakautusjärjestelmällä on sormensa pelissä, ja ettei sen kalibrointi ole välttämättä isokaan operaatio.

Katso alta KM77:n video Volkswagen Passat Variantin väistökokeesta.

Lähteet: KM77, Autoblog, Motor1

Lue myös: Muistatko vielä kyljelleen kipanneen A-sarjalaisen? Mersu-pomo muistelee 20 vuoden takaista skandaalia

Tuoreimmat aiheesta

Autot