Yhdysvaltojen tiukimpana pidetty törmäystesti ottaa arsenaaliinsa testin, jonka läpäiseminen hyvin arvosanoin tulee olemaan haastavaa.
Yhdysvaltalaisen IIHS:n (The Insurance Institute for Highway Safety) etutörmäystestiin ollaan lisäämässä testiä, joka laittaa pelkääjän paikan turvallisuuden koetukselle. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, ettei monikaan auto tule alkuun läpäisemään testiä.
Neljä vuotta sitten IIHS otti käyttöön testin, jossa auto osuu seinään 60 kilometrin tuntinopeudella – vastuksen kohdistuessa ainoastaan kuljettajan puolelle. Testi jäljittelee tilannetta, jossa auto törmää puuhun tai lyhtypylvääseen. Testin läpäiseminen osoittautui alkuun vaikeaksi, mutta nykyään valmistajat saavat testistä jo hyviä tuloksia.
Nyt IIHS haluaa selvittää, mitä tapahtuu, kun törmäys kohdistuu apukuljettajan puolelle.
Seitsemästä testatusta kaupunkimaasturista vain yksi, Hyundai Tucson, läpäisi uudenlaisen testin hyvin arvosanoin. Huonoiten pärjäsi Toyota RAV4, jossa apukuljettajan ovikin aukesi törmäyksessä.
Sekä Tucson että RAV4, kuten myös tämän pienen otannan testin muut autot, pärjäsivät mainiosti, kun törmäys kohdistui kuljettajan puolelle.
IIHS:n mukaan Yhdysvalloissa sattuneissa onnettomuuksissa menehtyi vuonna 2014 yhteensä 1 600 etumatkustajaa.
Lähde: USA Today
Aiheesta uutisoi aiemmin myös Tekniikka & Talous.