Ruoka-allergiat voivat tehdä kahvilassa asioinnista hankalaa ja epämiellyttävää, jos ei pysty luottamaan allergiamerkintöihin tai tarjolla ei yksinkertaisesti ole itselle sopivaa syötävää.
Moni jonkinlaisen ruoka-allergian omaavista henkilöistä kokee, ettei kahvilasta löydy hänen ruokavalioonsa sopivia vaihtoehtoja.
Asia selviää Allergia-, iho- ja astmaliiton toteuttamasta kyselystä, jonka vastaajina oli 684 ruoka-allergista tai ruoka-allergisen lapsen vanhempaa.
Vaihtoehtojen puute tekee asioinnista hankalaa, mutta pahimmillaan puutteelliset merkinnät voivat tehdä olon turvattomaksi ja uhata jopa henkeä.
Katso yllä olevalta videolta, miten Helsingin rautatieasemalla sijaitsevassa Cafe Elielissä on huomioitu ruoka-allergiat ja koulutettu henkilökuntaa tietoisemmaksi allergioista.
Lue myös: Pieni juustopala aiheutti hengenvaaran 3-vuotiaalle – Kati-äiti kertoo kauhunhetkistä: "Aloin huutaa apua"
Allergikko kokee itsensä hankalaksi asiakkaaksi
13. lokakuuta vietetään ruoka-allergiapäivää
Ruoka-allergiaa esiintyy 5–8 prosentilla suomalaisista lapsista. Aikuisista noin 2–5 prosenttia saa ruoka-aineista allergiaoireita. Riski saada anafylaksia on 0,4 prosentilla väestöstä.
Lähde: Allergia-, iho- ja astmaliitto
Allergia- iho- ja astmaliiton sekä Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistyksen kesällä toteuttaman kyselyn mukaan 62 prosenttia vastaajista piti haasteellisena sitä, että allergiamerkinnät puuttuvat.
Vajaa puolet vastaajista oli peräti huolissaan omasta turvallisuudestaan ja mitä vakavampi tai harvinaisempi allergia oli, sitä haasteellisemmaksi kahvilassa asiointi koettiin.
Ruoka-allerginen saattaa myös kokea olevansa hankala asiakas yrittäessään selvittää, mitä saa syödä.
– Kysyjänä saa helposti hankalan asiakkaan maineen. Harmittaa kun ei ymmärretä, että jotkut allergiat ovat henkeä uhkaavia, kertoo eräs kyselyyn vastannut.
Lue myös: Alkoholijuomat voivat aiheuttaa yllättäviä allergisia reaktioita – pahimmillaan "pisarakin voi olla liikaa"
Huonot kokemukset tekevät varovaiseksi
Kyselyn vastaajien mukaan turvattomuuden tunne kahvilassa liittyy myös siihen, ettei pystytä luottamaan henkilökunnan osaamiseen allergia-asioissa.
Liiton tiedotteen mukaan kahvilassa käynti on pahimmillaan päättynyt allergiseen reaktioon ja jopa anafylaksiaan.
Anafylaksia on äkillinen ja henkeä uhkaava yliherkkyysreaktio. Monella hengenvaarallinen kokemus on lisännyt varovaisuutta, ja osa on lopettanut kahviloissa käymisen kokonaan.
– Monessa kahvilassa en uskalla syödä mitään, koska minulle ainoa sopiva vaihtoehto on suoraan kiinni allergisoivassa tuotteessa tai sen tarjoiluastiassa ja mikä pahinta, tuotteissa käytetään samaa otinta, kertoo toinen kyselyyn vastannut.
Hyvät kokemukset kahviloissa taas ovat liittyneet vastaajien mukaan aina siihen, että henkilökunta on suhtautunut allergioihin ystävällisesti, ymmärtäväisesti sekä ammattitaitoisesti.
Lue myös: Seurasiko sienten syömisestä ilmavaivoja tai vatsakipua? Tästä voi olla kyse
Lue myös: Etovatko kananmunat? Et ole yksin – someilmiöksi noussut "munainho" iskee yllättäen
Katso myös: Auttaako siedätys, jos allergia uhkaa tuhota lapsen lemmikkihaaveet?
7:37