Kalle Rovanperä ja Toyota ovat aloittaneet MM-rallikauden 2022 poikkeuksellisen jäätävällä tavalla.
LUE MYÖS: Kommentti: 60–23 – Kalle Rovanperän hätkähdyttävin ominaisuus kiteytyy näihin numeroihin, ja siitä tulee olemaan seuraavina kuukausina hyötyä
Kolme osakilpailua peräjälkeen voittanut Rovanperä on kerännyt kauden neljästä ensimmäisestä osakilpailusta huimat 106 pistettä. Kun pistemäärä suhteutetaan siihen, miten paljon pisteitä on ylipäätään ollut mahdollista kerätä, Rovanperän kauden aloitus on nykyisen, kymmenen parasta kuljettajaa palkitsevan pistesysteemin aikakaudella (2010–) kolmanneksi paras. Edellä ovat vain Sébastien Ogierin ensimmäinen (2013) ja Sébastien Loebin seitsemäs (2010) mestaruuskausi.
Rovanperän MM-johtokin on tässä vaiheessa kautta harvinaisen tukeva. 46 pisteen ero toisena olevaan Thierry Neuvilleen on suomalaisittain jopa häkellyttävä, sillä viime vuosilta löytyy useampi sellainenkin kausi, kun paras suomalaiskuljettaja ei edes saavuttanut neljässä ensimmäisessä osakilpailussa 46:ta pistettä.
Kun piste-eroa peilaa siihen, mitä yhdestä kilpailusta on ollut otettavissa, Rovanperän suhteellinen MM-johto neljän osakilpailun jälkeen on sekin vuosilta 2010–2022 kolmanneksi kovin; edellä ovat aiemmin mainitut Ogierin ja Loebin kanuunakaudet.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Pohja-aikatilastossa Rovanperä ja Toyota ovat tehneet kovempaa jälkeä kuin kukaan viimeisiksi jääneiden WRC-autojen aikakaudella vuosina 2017–2021. Toyota-kuljettajat ovat kirjaneet tällä kaudella nimiinsä kaksi kolmesta (66 %) pohja-ajasta, Rovanperä yksinään joka kolmannen (34 %).
Hyundai ja M-Sport eivät ole alkukauden kisoissa kyenneet vastaamaan sen paremmin Toyotan luotettavuuteen kuin nopeuteenkaan. Hyundai on jäänyt tällä kaudella Toyotasta keskimäärin kaksi kymmenystä kilometrillä, mikä on toki hieman vähemmän kuin viime kaudella (0,28). M-Sportin tapauksessa vastaava ero on kauden neljässä ensimmäisessä osakilpailussa puoli sekuntia kilometrillä.
25 pohja-aikaa tämän kauden 74 erikoiskokeella tehnyt Rovanperä on jäänyt pohjista keskimäärin 0,18 sekuntia kilometrillä. Suomalaisen vauhti on noussut kohisten viime kauden 0,32 sekunnin ja toissa kauden 0,67 sekunnin kilometrikohtaisesta erosta.
Ja mikä yhä vain hurjempaa. Rovanperä on viettänyt yli puolet tästä kaudesta kilpailujen kärkikaksikossa.
MM-sarjaa 4 osakilpailun jälkeen johtaneen kuljettajan pistemäärä suhteessa maksimipistemäärään*:
kausi: | kuljettaja: | pistettä: | maksimeista: |
2010 | Sébastien Loeb | 93 | 93 % |
2013 | Sébastien Ogier | 102 | 91 % |
2022 | Kalle Rovanperä | 106 | 88 % |
2016 | Sébastien Ogier | 96 | 86 % |
2014 | Sébastien Ogier | 91 | 81 % |
2015 | Sébastien Ogier | 84 | 75 % |
2017 | Sébastien Ogier | 88 | 73 % |
2018 | Sébastien Ogier | 84 | 70 % |
2019 | Thierry Neuville | 82 | 68 % |
2011 | Sébastien Loeb | 74 | 66,1 % |
2021 | Sébastien Ogier | 79 | 65,8 % |
2020 | Sébastien Ogier | 79 | 65,8 % |
2012 | Sébastien Loeb | 66 | 59 % |
*Kaudella 2010 yhdestä osakilpailusta sai maksimissaan 25 pistettä. Kausilla 2011–2016 suurin mahdollinen pistepotti oli 28 pistettä, ja kaudesta 2017 lähtien se on ollut 30 pistettä.
MM-sarjaa 4 osakilpailun jälkeen johtaneen kuljettajan johtomarginaali suhteessa 1 kilpailusta jaossa olleisiin pisteisiin*:
kausi: | kuljettaja: | MM-johto pistettä: | / 1 kisasta jaettavat pisteet: |
2013 | Sébastien Ogier | 54 | 1,93 |
2010 | Sébastien Loeb | 40 | 1,60 |
2022 | Kalle Rovanperä | 46 | 1,53 |
2016 | Sébastien Ogier | 39 | 1,39 |
2015 | Sébastien Ogier | 33 | 1,18 |
2014 | Sébastien Ogier | 29 | 1,04 |
2018 | Sébastien Ogier | 17 | 0,57 |
2017 | Sébastien Ogier | 13 | 0,43 |
2020 | Sébastien Ogier | 9 | 0,30 |
2012 | Sébastien Loeb | 4 | 0,14 |
2021 | Sébastien Ogier | 2 | 0,07 |
2019 | Thierry Neuville | 2 | 0,07 |
2011 | Sébastien Loeb | 2 | 0,07 |
*Kaudella 2010 yhdestä osakilpailusta sai maksimissaan 25 pistettä. Kausilla 2011–2016 suurin mahdollinen pistepotti oli 28 pistettä, ja kaudesta 2017 lähtien se on ollut 30 pistettä.
Eniten pohja-aikoja tehneen tallin osuus kaikista pohja-ajoista:
kausi: | talli: | osuus: |
2010 | Citroën | 82 % |
2014 | Volkswagen | 79 % |
2015 | Volkswagen | 68 % |
2022 | Toyota | 66 % |
2013 | Volkswagen | 62 % |
2011 | Citroën | 56 % |
2016 | Volkswagen | 55 % |
2021 | Hyundai | 52 % |
2020 | Hyundai | 51 % |
2012 | Ford | 49 % |
2019 | Toyota | 46 % |
2018 | Toyota | 43 % |
2017 | Hyundai | 36 % |
Eniten pohja-aikoja tehneen kuljettajan osuus kaikista pohja-ajoista:
kausi: | kuljettaja: | talli: | osuus: |
2013 | Sébastien Ogier | Volkswagen | 45 % |
2015 | Sébastien Ogier | Volkswagen | 40 % |
2010 | Sébastien Loeb | Citroën | 37,4 % |
2014 | Sébastien Ogier | Volkswagen | 37,3 % |
2022 | Kalle Rovanperä | Toyota | 34 % |
2019 | Ott Tänak | Toyota | 30 % |
2016 | Sébastien Ogier | Volkswagen | 29 % |
2012 | Sébastien Loeb | Citroën | 28 % |
2018 | Ott Tänak | Toyota | 27,2 % |
2020 | Thierry Neuville | Hyundai | 26,7 % |
2011 | Jari-Matti Latvala | Ford | 25 % |
2021 | Ott Tänak | Hyundai | 23 % |
2017 | Thierry Neuville | Hyundai | 22 % |
Tallin keskimääräinen ero pohja-aikaan (s/km):
kausi: | Toyota: | Hyundai: | M-Sport: |
2017 | 0,59 | 0,06 | 0,08 |
2018 | 0,18 | 0,05 | 0,15 |
2019 | 0 | 0,08 | 0,82 |
2020 | 0,02 | 0 | 0,65 |
2021 | 0 | 0,28 | 1,97 |
2022 | 0 | 0,20 | 0,50 |
Rovanperä MM-sarjan ykkösluokassa:
kausi: | ero kärkeen s/km: | sijoitus ek:n jälkeen keskimäärin: |
2020 | 0,67 | 5. |
2021 | 0,32 | 5. |
2022 | 0,18 | 2. |