Tulevaisuuskuviensa kanssa kipuilevalla rallin MM-sarjalla on ratkaistavanaan monitahoinen ongelma. Kuljettajien, muun muassa maailmanmestari Kalle Rovanperän, esittämät ehdotukset ovat tervetulleita, sillä ne osoittavat, että aiheeseen on havahduttu lajin ytimiä myöten, mutta nekään eivät ratkaise perimmäistä ongelmaa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä tiukka viesti FIAlle: ”Tuntuu pahalta"
Rovanperä puhui kesäkuun alussa ajetun Sardinian MM-rallin aikana ja sen jälkeen virkistävän suorasanaisesti siitä, miten tympeitä kisojen päätöspäivät tätä nykyä ovat. Tavaksi on tullut, että sunnuntain ensimmäiset pätkät säästellään renkaita, ja ne, joilla niitä vielä on jäljellä, tekevät – jos uskaltavat – vielä yhden iskun kisan päättävällä, MM-lisäpisteitä tarjoavalla Power Stage -erikoiskokeella.
– Ei se ole kivaa faneille eikä meille itsellekään. Siihen pitää löytää ratkaisu.
– Ongelman saisi korjattua niin helposti, että antaisi kaikille neljä uutta rengasta Power Stagelle. Ei se paljoa vaatisi. Silloin kaikki voisivat ajaa myös aamun pätkät kunnolla ja katsojilla olisi jotain katsottavaa.
Ehdotus kuulostaa siltä osin kannatettavalta, että näin poistettaisiin ainakin yksi syy ajella sunnuntaiaamuisin "mummoa kirkkoon".
Mutta vielä suurempi ongelma on se, ettei kuljettajilla nykyään ole enää sunnuntaiaamuisi mitään syytä ajaa muuten kuin varmistellen.
Vuosina 2017–2023 kilpailua johtavan ja toisena olevan kuljettajan ero on lauantain jälkeen ollut keskimäärin 21,5 sekuntia, toisena ja kolmantena olevan 17,0 sekuntia ja kolmantena ja neljäntenä olevan 24,6 sekuntia.
Se, että sarja menetti kauden 2019 päätteeksi yhden tallin kokonaan, näkyy aivan terävimmän kärjen takana.
Eikä ihme.
Kun esimerkiksi kuusi vuotta sitten kaikki neljä tallia mahtuivat erikoiskokeilla keskimäärin 0,35 sekunnin sisään kilometrillä, tällä kaudella täsmälleen sama ero kattaa enää kolme jäljelle jäänyttä tallia.
ykkösen ja kakkosen ero lauantain jälkeen keskimäärin | kakkosen ja kolmosen ero lauantain jälkeen keskimäärin | kolmosen ja nelosen ero lauantain jälkeen keskimäärin | |
2017-2019 | 22,7 sekuntia | 12,4 sekuntia | 21,7 sekuntia |
2020-2023 | 19,9 sekuntia | 20,8 sekuntia | 25,0 sekuntia |
kausi: | heikoimman tallin ero pohja-aikaan (s/km) keskimäärin: | tallien lukumäärä: |
2017 | 0,35 | 4 |
2018 | 0,34 | 4 |
2019 | 0,42 | 4 |
2020 | 0,61 | 3 |
2021 | 0,85 | 3 |
2022 | 0,49 | 3 |
2023 | 0,35 | 3 |
Suoritetaan raaka yksinkertaistus.
Jos kiinnostavuutta tarkastelee sen kautta, missä vaiheessa ja miten usein kärkisija vaihtaa MM-rallissa omistajaa, tilanne on melko huolestuttava.
Vuosina 2017–2023 on ajettu kaikkiaan 76 sellaista MM-rallia, joka on jatkunut vielä sunnuntaina. Näistä vain yhdeksässä kisan on voittanut eri kuljettaja kuin se, joka oli kärjessä lauantain päätteeksi. 55 kisassa palkintopallilla ovat tuulettaneet samat miehet kuin lauantai-iltaisin kärkikolmikolle järjestettävässä fanitapaamisessa, ja näistä 42:ssa kärkikolmikon järjestyskin on pysynyt täysin muuttumattomana.
Vain 14 kisassa kärkipaikka on ylipäätään vaihtunut jossain vaiheessa päätöspäivää. Tällä hetkellä menossa on 16 kisan putki ilman, että näin olisi käynyt kertaakaan.
Erikoiskoekohtaisesti tarkasteltuna kärkipaikka on kuuden viime vuoden aikana vaihtunut sunnuntaina vain 21 ek:lla 296:sta (7 %), lauantaina 69:llä ek:lla 512:sta (13 %) ja perjantaina 146 ek:lla 496:sta (29 %).
Peräti 31:ssä rallissa (40 %) kärkipaikka ei ole vaihtunut enää perjantain jälkeen.
Intohimoisimmat lajifanaatikot löytävät toki kisoihin mielenkiintoa pintaa syvemmältäkin, mutta näiden lukujen valossa on helppo ymmärtää, miksi kovinkaan monia niin sanotusta suuresta yleisöstä ei varsinkaan sunnuntaina tahdo enää kiinnosta.
MM-rallit, joissa kärkipaikka ei ole vaihtunut enää perjantain jälkeen (2017–2023):
vuosi: | ralli: | kuljettaja: | talli: |
2017 | Meksiko | Kris Meeke | Citroën |
2017 | Saksa | Ott Tänak | M-Sport |
2017 | Wales | Elfyn Evans | M-Sport |
2018 | Monte Carlo | Sébastien Ogier | M-Sport |
2018 | Ruotsi | Thierry Neuville | Hyundai |
2018 | Korsika | Sébastien Ogier | M-Sport |
2018 | Argentiina | Ott Tänak | Toyota |
2018 | Portugali | Thierry Neuville | Hyundai |
2018 | Suomi | Ott Tänak | Toyota |
2018 | Saksa | Ott Tänak | Toyota |
2019 | Monte Carlo | Sébastien Ogier | Citroën |
2019 | Argentiina | Thierry Neuville | Hyundai |
2019 | Chile | Ott Tänak | Toyota |
2019 | Portugali | Ott Tänak | Toyota |
2019 | Saksa | Ott Tänak | Toyota |
2019 | Wales | Ott Tänak | Toyota |
2020 | Ruotsi | Elfyn Evans | Toyota |
2020 | Meksiko* | Sébastien Ogier | Toyota |
2020 | Sardinia | Dani Sordo | Hyundai |
2021 | Arctic | Ott Tänak | Hyundai |
2021 | Viro | Kalle Rovanperä | Toyota |
2021 | Belgia | Thierry Neuville | Hyundai |
2021 | Kreikka | Kalle Rovanperä | Toyota |
2021 | Espanja | Thierry Neuville | Hyundai |
2022 | Sardinia | Ott Tänak | Hyundai |
2022 | Kenia | Kalle Rovanperä | Toyota |
2022 | Viro | Kalle Rovanperä | Toyota |
2022 | Suomi | Ott Tänak | Hyundai |
2022 | Espanja | Sébastien Ogier | Toyota |
2023 | Monte Carlo | Sébastien Ogier | Toyota |
2023 | Portugali | Kalle Rovanperä | Toyota |
* 2020 Meksikon MM-ralli päättyi lauantaihin. Sunnuntain erikoiskokeet peruttiin koronapandemian vuoksi.