Ennätykselliseen suosioon noussut kansalaisaloite ei välttämättä mene läpi eduskunnassa, mikäli valtio pitää kiinni rahoistaan ja ilmastoväki tavoitteistaan.
Käyttövoimavero eli puhekielessä dieselvero puhuttaa tällä hetkellä niin autoilijoita kuin päättäjiäkin. Tyypillisesti huoltoasemilla halvimpana polttoaineena näyttäytynyt diesel on ollut monin paikoin jopa 95-oktaanista bensiiniä kalliimpaa.
Haapaveteläinen Tuulikki Paavola laittoi maanantaina alulle kansalaisaloitteen, joka tähtää dieselin käyttövoimaveron poistamiseen. Aloite keräsi eduskunnan käsittelyyn pääsemiseen vaadittavat 50 000 allekirjoitusta ennätyksellisen nopeasti alle vuorokaudessa. Tällä hetkellä nimiä on kerätty reilusti yli 100 000.
– Käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä, Paavola taustoittaa kansalaisaloitettaan.
"Dieselveron" poisto voisi johtaa vieläkin kalliimpaan polttoaineeseen
Huomenta Suomessa käsiteltiin keskiviikkona dieselin kallistumisen aiheuttamaa ja kansalaisaloitteen kiihdyttämää keskustelua. Keskustan kansanedustajan Markku Pakkasen mukaan kyseessä on herkullinen teema kevään eduskuntavaaleihin.
– Luulen, että kansalaisaloitteen tekijät eivät ole ajatelleet sitä, että jos käyttövoimavero poistettaisiin, veropaletti ei jää siihen. Verottaja, valtio ja eduskunta joutuvat miettimään, miten tämä tasataan, ja silloin tullaan keskusteluun siitä, että polttoaineveroa pitäisi nostaa, toteaa puolestaan kansanedustaja Hanna Halmeenpää (vihr.).
Dieselin kallistuminen kova isku koko Suomelle
Paavolan kansalaisaloitteella ei arvioiden mukaan ole realistisia mahdollisuuksia mennä läpi eduskunnassa, sillä valtio pitää kiinni rahoistaan ja ilmastoväki tavoitteistaan.
Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtajan Krista Mikkosen mukaan käyttövoimaveron poistaminen tarkoittaisi, että dieselin verotus kiristyisi. Sekä dieselistä että bensiinistä peritään polttoaineveroa, mutta dieselin kohdalla veroa on alennettu ammattiautoilun tukemiseksi. Kuljetuskustannukset ovat nousussa, vaikka raskas liikenne ei käyttövoimaveroa maksakaan.
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.) on huolissaan dieselin kallistumisen laajemmista vaikutuksista.
– Jo sentin korotus polttoaineen hinnassa on todella iso kustannuserä Suomen logistiikkakustannuksissa, ja tämä on erittäin vakava asia koko Suomen taloudelle.