Kylmään autoon nouseminen ja sellaisella ajaminen on ymmärrettävästi ikävää. Jokainen on varmasti myös kuullut sanottavan, että kylmällä autolla ei saisi lähteä ajamaan, koske se voi olla autolle vahingoksi. Mutta miten asia oikeasti on?
Kannattaako, tai tarvitseeko, autoa pitää tyhjäkäynnillä minuuttikaupalla, jotta sillä olisi mukavampaa lähteä ajamaan? Saako kylmällä autolla edes lähteä liikkeelle vai voiko se vaurioittaa autoa? Tätä pohtii moni jäisen autonsa joka aamu lumen alta kaivava.
Muun muassa USA:n ympäristönsuojeluviraston edustajia haastatellut Chicago Tribune kertoo, että nopein mahdollinen tapa jäisen auton lämmittämiseksi on yksinkertaisesti lähteä ajamaan. Sen mukaan pitkästä tyhjäkäynnistä ei ole talvellakaan erityistä hyötyä auton sisätilojen tai moottorin lämpenemiselle, vaan parasta on vain lähteä liikkeelle.
Mikäli nykaikaisella autolla pysähtyy pidemmäksi aikaa kovassakin pakkaskelissä, on se silloinkin parempi sammuttaa kuin jättää tyhjäkäynnille.
Monesti suositellaan, ettei nykyaikaista autoa pidettäisi kylmänäkään pakkasaamuna tyhjäkäynnillä yli puolta minuuttia. Vaikka kylmä auto kuluttaakin ajaessa enemmän polttoainetta, menee sitä hukkaan myös tyhjäkäynnissä. Luonnollisesti tyhjäkäynnin välttäminen vähentää myös päästöjä.
Suomen talven monesti hyytävissä oloissa on suositeltavaa käyttää myös maskipeittoa, mikä nopeuttaa sekä moottorin että matkustamon lämpenemistä ja hidastaa ajon jälkeen pysäköidyn auton kylmenemistä uudelleen. Niin ikään lohkolämmitin on järkevä investointi, mikäli sen käyttäminen on mahdollista.
USA:ssa laskettiin vuonna 2008, että mikäli kaikki autoilevat yhdysvaltalaiset lopettaisivat autojensa tarpeettoman tyhjäkäyttämisen, säästäisivät he vuodessa yhteensä 5,9 miljardin dollarin edestä polttoainetta.
***
0:45