Kylmäkäynnistäminen on auton akulle tuskaisaa. Kovilla pakkasilla moottoria tulisikin aina esilämmittää.
Kovilla pakkasasteilla parkkipaikoilta saattaa kuulua yskintää. Kylmäkäynnistys tarkoittaa nimensä mukaisesti moottorin käynnistämistä kylmänä. Se kuluttaa paljon polttoainetta, minkä lisäksi kylmäkäynnistys on autolle monella tavalla rankka kokemus.
Mikäli auto on seissyt vailla lämpöä pitkään, kylmäkäynnistystä ei pitäisi edes yrittää. Se voi rikkoa moottorin.
Lue myös: Kovat pakkaset aiheuttaneet ongelmia autoilijoille – näin varaudut kylmiin talvisäihin
Moottorin käynnistäminen pakkasella vaatii ennakointia
Lämpötilan laskettua nollaan moottoria tulisi esilämmittää. Esilämmityksen tärkeydestä muistutti aiemmin myös Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen STT:lle.
Esilämmittää voi joko lohkolämmittimellä, jolloin kovalla pakkasella lämmitykseen kannattaa varata ainakin kaksi tuntia, tai polttoainetta käyttävällä lisälämmittimellä, joka lämmittää jonkin verran nopeammin.
Jos mahdollista, autoa kannattaa pitää talvella tallissa tai parkkihallissa.
Onko auton esilämmittäminen pakkasilla ympäristöteko? Säästyykö polttoainetta? VTT:n tutkimusprofessori vastaa. Juttu jatkuu videon alla.
2:28
Millaisia kustannuksia auton esilämmityksestä voi koitua?
Lue myös: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa
Missä kunnossa akkusi on?
Usein kuulee arvion, että yksi kylmäkäynnistys kuluttaisi moottoria samalla tavalla kuin satojen kilometrien ajo. Hyvää pakkanen ei auton akulle tee, ja sen kunto tulisikin tarkastaa hyvissä ajoin ennen kylmiä säitä.
Ylläpitolaturi pitää varaustason yllä ja lataa akkua. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että täyteen ladattu auton akku kestää jopa 70 pakkasastetta, mutta tyhjä hyytyy helposti.
Kylmällä säällä olisi suositeltavaa ajaa suurin piirtein kerran viikossa pidempi matka, jolloin auton akku ehtii varmasti latautua täyteen. Noin tunnin ajo riittää.
Lue myös: Tämä toimenpide ennen ajoa voi pienentää autosi kulutusta tuntuvasti – "Vanhan nyrkkisäännön mukaan…"
Myös ovien lukitus voi jäätyä
Talviajossa kannattaa satsata myös hyvään moottoriöljyyn. Juokseva öljy voitelee moottoria ja suojaa sitä vaurioilta.
Autoliitto muistuttaa, että pakkanen ei pure pelkkää akkua. Ovet, ovien lukitus tai sähköinen ohjaustehostin saattavat paleltua.
Polttoainettakin tulisi tankissa olla tarpeeksi, sillä pakkasilla autoa ei kannata ajaa tyhjäksi. Tyhjään tankkiin voi kondensoitua vettä, mikä puolestaan aiheuttaa hyytävässä säässä ongelmia.
Lue myös: Jos auton ikkunat huurtuvat kesken ajon, tee puhaltimille näin
Varaudu matkan katkeamiseen pakkasella
Pakkasella automatkan katkeamiseen mistä tahansa syystä tulisi varautua eri tavalla kuin kesäisin. Jos auto sammuu, se myös kylmenee hyvin nopeasti; edes lyhyelle kauppareissulle ei tulisikaan lähteä ilman ulkovarusteita.
Hämärässä talvessa myös heijastinliivit ovat ehdottomat. Takakontissa voi talven ajan pitää esimerkiksi varavilttiä, jonka voi kietaista itseään tai matkustajaansa lämmittämään. Puhelimeen kannattaa tallentaa tärkeät numerot, joista apua saa nopeasti.
Lue myös: Miten pitää auton akku kunnossa talvella? Tässä vinkit, joiden noudattaminen onnistuu jokaiselta autoilevalta
Toimiiko sähköauto pakkasella?
Sähköautoilijakin voi yllättyä pakkasesta. Autoliiton mukaan pakkanen, lumi ja lämmitys sähköllä lisäävät kulutusta ja lyhentävät sähköautojen toimintamatkaa jopa kolmanneksella.
Sähköauto kuitenkin käynnistyy kovallakin pakkasella polttomoottoriautoa varmemmin.
Lue myös: Sähköautoilija, muista nämä asiat pakkasella: "Kulutusta pienentää, jos..."
Lue myös: Talviajo sähköautolla vaatii totuttelua – tee näin, jos laturi jäätyy autoon kiinni
Katso myös: Sähköautojen toimintasäde lyhenee talvella 30 prosenttia
2:42
Lähteet: Mikan & Anssin Autohuolto Oy, Autoliitto