Auton esilämmityksestä ei kannata luistaa tänäkään talvena, vaikka polttoaineesta ja sähköstä joutuukin maksamaan tavallista enemmän.
Moni autoilija saattaa tällä hetkellä tehdä valintaa auton kalliin esilämmityksen ja kalliiden ajokilometrien kesken, Rovaniemen InCar-vauriokorjaamon korjaamopäällikkö Teemu Kulmala sanoo yrityksen tiedotteessa.
– Syvemmälle mietittynä valintaa ei tehdä kuitenkaan noiden vaihtoehtojen välillä. Polttoaineella kulkevan auton esilämmitys säästää paitsi moottoria, myös polttoainetta. Autoa kannattaa esilämmittää, kun lämpötila ulkona laskee nollan tienoille, Kulmala sanoo.
Kulmala muistuttaa, että niin polttomoottoriauton kuin sähköautonkin esilämmityksellä on iso vaikutus auton kulutukseen etenkin kovilla pakkasilla.
Lue myös: Ammattimies kertoo, kannattaako auto jo laittaa piuhan päähän yöksi
Hän kuitenkin kehottaa puntaroimaan sitä, kuinka kauan autoaan esilämmittää, ja jos mahdollista, pitämään autoa tallissa tai parkkihallissa aina, kun siihen on mahdollisuus. Sen minkä säästää polttoaineessa, voi menettää överiksi menevään esilämmitykseen kuluvassa energiassa.
– Vanhan nyrkkisäännön mukaan nollan ja viiden pakkasasteen välillä lämmitysaika on puolesta tunnista tuntiin, 5–10 pakkasasteessa tunnista kahteen ja sitä kylmemmässä jopa kahdesta kolmeen tuntia. Toisaalta lyhytkin lämmitys on moottorille parempi kuin kylmäkäynnistys, Kulmala pohtii.
Lue myös: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa
Lähde: InCar