Opettajien henkinen hyvinvointi on yhä enemmän koetuksella oppilaiden ja opettajien välisten konfliktitilanteiden vuoksi, toteaa Opettajien Ammattijärjestön (OAJ) työelämäasiamies Riina Länsikallio.
Sosiaalisessa mediassa levisi keskiviikkona oppilaiden kuvaama video lahtelaiselta ylä-asteelta, jossa sanailu opettajan ja oppilaiden välillä kärjistyi rajuksi huutamiseksi. Iltalehti uutisoi asiasta keskiviikkona.
– En tiedä tapauksen taustoja, mutta olemme saaneet viestiä, että aika pitkälle venytään ja jaksetaan, jota seuraa uupumisreaktio. Juuri sellaiselta se näytti, Länsikallio toteaa.
Kiusaamista kokeneiden opettajien määrä nousi
OAJ:n toukokuussa julkaiseman työolobarometrin mukaan kiusaamista kahden viime vuoden aikana kokeneiden opettajien määrä nousi 36 prosentista 41 prosenttiin. OAJ julkaisee barometrin kahden vuoden välein. Luku sisältää kiusaamisen myös työyhteisössä.
Opetushallituksen lakimies Laura Francke tunnistaa koulumaailman haasteen.
– Niin oppilaiden kuin opettajienkin työrauha kouluissa on tärkeä, hän toteaa.
Länsikallio muistuttaa, että kun pohditaan kiusaamiskokemusten kasvavaa määrää, tulisi huomioida se, että koulumaailma on nykyään erilainen kuin ennen.
– Monet aikuiset ajattelevat, että koulu on edelleen samanlainen kuin silloin kun he olivat peruskoulussa. Näin ei enää ole.
Länsikallion mukaan kouluissa on muuttunut se, miten työt on organisoitu, kuinka isoja opetusryhmät ovat ja mitä niissä tehdään.
Vastuu opettajien työkyvyn ja -hyvinvoinnin edistämisestä on työnantajalla.
– Toki yksilölliset tekijät vaikuttavat, mutta usein on niin, että työt on organisoitu siten, että ne kasvattavat kuorman suureksi. Työnantajan pitäisi ennakoida tilanteita, toteaa Länsikallio.
Tilanteiden ennaltaehkäisy ongelmallista
Kuntatyönantajien johtava työmarkkinalakimies Teija Metsäranta puolestaan ei ole havainnut, että opettajien kokemat kiusaamistilanteet olisivat uusi kasvava trendi.
– Palvelussuhteiden näkökulmasta en näe, että mikään olisi muuttunut. En niin päin, että oppilaat hyökkäisivät opettajien kimppuun tai niin, että opettajat käyttäytyisivät asiattomasti. Varmasti erilaisia yksittäisiä haastavia tilanteita on.
Metsäranta painottaa, että vaikka työnantaja vastaakin työolosuhteiden turvallisuudesta, ei tilanteiden ennaltaehkäisy esimerkiksi luokkia vartioimalla ole käytännössä mahdollista.
– Opettaja tekee itsenäistä asiantuntijatyötä luokassa usein ainoana aikuisena tai mahdollisen avustajan kanssa, hän toteaa.
Tuleville opettajille opetetaan konfliktinratkaisutaitoja
Opettajaopiskelijoille riitatilanteiden ratkaisua opetetaan jo ensimmäisestä lukukaudesta lähtien, kertoo Turun yliopiston kasvatuspsykologian dosentti Niina Junttila.
– Käymme monella kurssilla läpi erilaisia oppilaiden syrjäytymiseen liittyviä mekanismeja kuten kiusaamista ja ahdistumista, sitä miten opettajan pitäisi näitä tunnistaa ja miten hän voi parantaa oppilaiden yhteistyökykyä ja välttää riitatilanteita.
Junttilan mielestä opettajakunnassa pelätään nykyään esimerkiksi sitä, miten vanhemmat reagoivat, jos opettaja poistaa lapsen luokasta. Kiusaaminen ei kuitenkaan kansainvälisten vertailututkimusten mukaan ole lisääntynyt.
– Vaikka kiusaaminen on yhtä yleistä kuin ennen, voivat ongelmat itsessään olla vaikeampia.