Romain Grosjeanin kanssa osittain samanlaiseen onnettomuuteen F1-urallaan joutunut Pedro Diniz ei ole vieläkään osannut selittää, miten hän pääsi ulos autostaan Argentiinan GP:n 1996 tulipalossa.
Pääkuvan video: Pedro Diniz joutui F1-urallaan useampaan vakavaan onnettomuuteen. Argentiinan GP:n 1996 ja Euroopan GP:n 1999 pelastumiset olivat suoranaisia ihmeitä.
Nykyisin luomuviljelijänä kotimaassaan Brasiliassa toimiva Diniz puhuu kokemuksistaan F1-sarjan uusimmassa Beyond the Grid -podcastissa.
Diniz joutui toisella F1-kaudellaan Ligierin ratissa kammottavaan tilanteeseen, kun katkennut öljyletku sytytti auton massiiviseen tulipaloon. Ennen leimahdusta Diniz körötteli rauhassa radalla etsien paikkaa pysäyttää autonsa turvallisesti.
LUE MYÖS: Romain Grosjeanilla hyytäviä muistikuvia onnettomuudestaan: "Tunsin rauhan ja tajusin kuolevani"
Tilanteen eskaloitumisen jälkeen pelastautumiseen ei ollut käytettävissä montaakaan sekuntia. Diniz kuitenkin nousi äkkiä ylös tulimeren keskeltä.
– Minulla on aina ollut erittäin hyvät vaistot. Tuo tilanne oli ehkä kaikista pelottavin, koska luulin kuolevani sinne, Diniz muistelee.
– Koko auto oli tulessa, ja minä olin sen tulipalon keskellä. Se oli hullua, koska olin aina ajatellut, etten kuole F1-autossa, niin miksi sitten olen nyt kuolemassa? hän kertoo ajatelleensa.
Vuonna 2000 viimeisen F1-kisansa ajanutta Dinizia jäi pelastautumisessaan mietityttämään yksityiskohta, jota hän ei vielä tänäkään päivänä käsitä.
– En edelleenkään tiedä, miten pääsin ulos autosta ilman ratin irrottamista. Ratti ei nimittäin irronnut, ja silti tulin ulos sieltä.
– Yritin jälkikäteen monesti tulla ulos autosta irrottamatta rattia, enkä onnistunut siinä. Sinä päivänä kuitenkin tein sen. En tiedä miten, Diniz hämmästelee.
Myös vuosi sitten Bahrainissa hirvittävään tulipaloon joutunutta Romain Grosjeania ihmetytti myöhemmin se, miten hän onnistui pakenemaan musertuneesta autostaan.
Toinen kammottava tilanne vuonna 1999
Diniz ajoi Ligierin jälkeen F1-sarjaa vielä Arrowsilla ja Sauberilla. Vuoden 1999 Euroopan GP:ssä Nürburgringillä hänen Sauberinsa kaatui ympäri kontaktissa Alex Wurzin kanssa, ja Diniz jäi päänsä yläpuolella olleen turvakaaren petettyä puristuksiin kasaan litistyneen autonsa sisään.
Tilanne vaikutti äärimmäisen vakavalta, mutta tälläkin kertaa brasilialainen saatiin ehjänä ulos autostaan. Hän nosti paareilla maatessaan peukkua katsojille.
– Se oli varmasti erittäin pelottavaa niille, jotka sitä katsoivat. Minulle se tapahtui niin nopeasti, etten oikein ehtinyt pelätä sitä. Olin ansassa auton alla, mutten nähnyt tulipaloa missään. Olin siis todella onnekas, Diniz kertoo.
LUE MYÖS: Fernando Alonso sekoitettiin Kimi Räikköseen kiusallisella tavalla – paikkausyritys meni aivan yhtä poskelleen
Myöhemmissä tutkimuksissa kävi ilmi, että Sauberin autoonsa tekemä toinen turvarakenne saattoi pelastaa Dinizin auton alle puristumiselta.
Vuonna 2000 hän oli paikalla Sauberin testissä Mugellon radalla, kun Kimi Räikkönen teki ensiesiintymisensä F1-auton ratissa. Diniz menetti seuraavalle kaudelle ajopaikkansa Räikköselle ja Nick Heidfeldille.