Robert Kubican hirvittävä onnettomuus Kanadan F1-kisassa vuonna 2007 on yhä 11 vuotta myöhemmin yksi viime vuosikymmenien dramaattisimmista tapahtumista.
Jutun videolla Robert Kubican onnettomuutta muistellaan C Moren F1-lähetyksessä toukokuussa 2016.
MAINOS
F1-kausi vain C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Tuolloin BMW Sauberilla ajanut Kubica törmäsi kierroksella 27 Toyotan Jarno Trulliin, minkä seurauksena hänen autonsa keula nousi ilmaan singoten ohjauskyvyttömän puolalaisen nokka edellä seinään.
Ensimmäinen isku oli jo erittäin raju, mutta tämän jälkeen auto sinkoutui vielä letkan keskeltä ympäri pyörähtäen toiselle puolelle rataa. Turmakuvista näkyi, kuinka Kubican jalat olivat jo tulleet esiin vahvasti suojatusta ohjaamosta.
Tilannetta suorasta lähetyksestä seuranneet tv-katsojat pidättivät henkeään ennen kuin varmistui, että Kubica istui autossa tajuissaan ja lähes vahingoittumattomana.
BMW Sauberilla vuonna 2007 työskennellyt C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen näki varikolle tuodun auton omin silmin.
– Iso onni oli, ettei auto enää osunut yhtä kertaa keula edellä mihinkään, koska keularakenteet olivat jo vaurioituneet aika pahasti ja Robertin nilkat olisivat varmasti kärsineet siitä, Oikarinen kertoo.
– Hänhän selvisi koko tapauksesta mustelmilla, mikä oli siinä mielessä äärimmäisen kova juttu, koska kyseessä oli kuitenkin aika raju onnettomuus.
Oikarinen oli mukana, kun tiimi kävi läpi kertynyttä onnettomuusdataa, jota ei kovin paljon jäänyt talteen.
– Aika äkkiä siitä repeytyivät irti kaikki sensorit, jotka olisivat voineet jotain siitä onnettomuudesta kertoa. Oikeastaan vain kiihtyvyyssensoreista pystyi enää katsomaan, millainen törmäysvoima siinä oli ollut.
LUE MYÖS: F1-mestari Nico Rosberg toivoo maaefektin paluuta: "Kaipaamme sitä hauskuutta"
Kolaria katsoessa tuntuu uskomattomalta, että 2000-luvun autossa on voinut säästyä varsin pienillä vammoilla. Kuskilla oli kova kiire takaisin rattiin jo seuraavana viikonloppuna Indianapolisissa ajettavaan Yhdysvaltain kisaan, mutta Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta ei tullut lupaa.
– Hän oli ihan hyvässä hapessa, kun kävimme tapaamassa häntä sairaalassa ja hän taisi päästä jo heti seuraavana päivänä pois sieltä. Minun piti vielä olla Kubican kisainsinöörina Indyssa, mutta FIA:n lääkärit eivät antaneet hänelle ajolupaa aivotärähdyksen takia, vaikka Robert sanoi itse olevansa ajokunnossa, Oikarinen kertoo.
– Sitten sellainen nuori aloitteleva lupaus, Sebastian Vettel, sai mahdollisuuden ajaa ensimmäistä kertaa formula ykkösillä kilpaa…
Vasta 19-vuotias Vettel ajoi heti ensimmäisessä aika-ajossaan seitsemänneksi ja toi BMW Sauberille yhden MM-pisteen kahdeksannella sijallaan. Kubica palasi jälleen rattiin Ranskan GP:ssä. Vuotta myöhemmin hän ajoi uransa ainoan voiton samaisella turmaradalla Montrealissa.