Karmivan kolarin ajanut F1-kuski vaihtoi toiseen sarjaan – sai heti vertauskuvaa kuninkuusluokan ongelmiin

26.08332488
ullstein bild - Melzer/ All Over Press
Julkaistu 15.04.2021 11:12
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Vielä viime vuonna F1-sarjassa ajanut Romain Grosjean nähdään jatkossa Pohjois-Amerikassa ajettavassa Indycar-sarjassa. Grosjean väittää, että Indy-autojen ajaminen on jopa fyysisesti raskaampaa kuin F1-menopelien ohjaaminen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Imolan GP suorana 16.-18.4.
Pe: harjoitukset klo 11.55 ja 15.25.
La: harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Imolan GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Grosjean, 34, jätti F1-sarjan sen jälkeen, kun Haas-talli ei tarjonnut hänelle enää uutta jatkosopimusta. Grosjeanin viimeiseksi kisaksi jäi Bahrainin GP, jossa hän ajoi karmivan kolarin. Grosjeanin auto syttyi tilanteessa räjähdysmäisesti tuleen.

Tällä kaudella Grosjean ajaa Indycar-sarjan kisoja. Hän debytoi sarjassa viikonloppuna Yhdysvaltojen Alabamassa.

– Isoin ero F1:n ja Indycarin välillä on se, että Indy-autojen ohjaustehostin on huomattavasti F1-sarjan vastaavia heikompi. Ajotuntuma on täysin erilainen, Grosjean sanoi Canal+:lle.

– Tuntuu siltä, että Indycar-autojen ajaminen on fyysisesti raskaampaa. Ero näkyy erityisesti käsien rasituksessa ja siinä, miten korkealla lämpötilat ovat Indy-autojen ohjaamoissa. Toki, Indyssä niskat eivät joudu niin kovalle koetukselle, kun G-voimat eivät ole niin kovia kuin F1:ssä.

Grosjean on ollut vakuuttunut erityisesti yhdestä osa-alueesta, joka on ollut F1-sarjan pienimuotoinen ongelma viime vuosien aikana.

– Olen ollut vakuuttunut renkaista. Niiden kanssa voi aidosti hyökätä ja pitää hauskaa, eikä niiden kanssa tarvitse koko ajan miettiä säästämistä tai että miten pitkään ne kestävät.

F1:ssä Pirellin tuottamat renkaat ovat aiheuttaneet kädenvääntöä jo pidemmän aikaa. F1 lähtee ensi kaudella Indy-sarjan suuntaan, kun se tuo käyttöön isommat 18 tuuman renkaat. Uudistus on osa F1:n isoa sääntömuutoskokonaisuutta.

Tuoreimmat aiheesta

F1