SM-liigan hallitseva mestari Oulun Kärpät on jatkanut viime kaudelta tuttua menestystä myös alkusyksyn aikana. Tuoreeltaan Kärpät hankki riveihinsä Leijonista tutun Oskar Osalan. Kärpillä on pullat mukavasti uunissa myös talouspuolella. Seuran taustalta löytyy muun muassa miljardiluokan suomalaisyritys, jonka kanssa Kärpät tekee hieman uudenlaista urheilusponsorointia.
Ylälaidan videolla kuvaa Kärppien edellisestä CHL-ottelusta.
Jääkiekon SM-liigassa TPS:n taustajoukoista löytyy miljardien arvoisen mobiilipelijätin Supercellin vaikuttajia. Kärpissä, taustalta löytyy toisenlainen kasvava megataho.
Oulun Kärpät on ollut jo useamman vuoden ajan yksi suomalaisen urheilun lippulaivoista. Oulun Kärpät Oy on tehnyt pelkästään 2010-luvulla miljoonia euroja voittoa.
Tällä hetkellä Kärpät on Suomen suurin urheiluseura, kun vertailulukemana käyttää liikevaihtoa. Tuoreimmalla tilikaudella Kärppien liikevaihto oli 15,8 miljoonaa euroa. Tulos oli lähes 900 000 euroa plussalla.
Kärpät kasvoi ikonisen ex-toimitusjohtajan Juha Junnon aikana hurjalla tavalla. Seuran taustalle kasattiin valtava joukko yritystukijoita.
Näistä tämän hetken suurin tukija on samalla tarina uudenlaisesta urheilusponsoroinnista.
Miljardin raja
Kärpät esitteli viime syksynä uuden pääyhteistyökumppaninsa, oululaissuomalaisen yrityksen Uroksen.
Uros oli alun perin startup-yritys, joka perustettiin vuonna 2011. Tällä hetkellä Uros on yksi Suomen talouselämän suurimmista kasvutarinoista.
Vuonna 2014 Uroksen liikevaihto oli vielä puoli miljoonaa euroa. Viime vuonna liikevaihto kasvoi jo 483 miljoonaan euroon.
Nyt liikevaihto on ylittämässä miljardin euron rajan.
– Elokuun lopussa liikevaihto oli noin 700 miljoonan euron kieppeillä. Näyttää siltä, että pääsemme miljardiin. Toiminta on ollut myös hyvin voitollista, Uroksen toimitusjohtaja Jerry Raatikainen sanoo MTV Sportille.
Liigaseura Kärppien taustalta löytyy täten miljardiluokan taho.
Kärppien ja Uroksen välinen yhteistyösopimus on 2+2-vuotinen. Näistä ensimmäinen vuosi sisälsi heti kultajuhlat, kun Kärpät kaatoi liigafinaalissa Tapparan.
– Olen aika varma siitä, että menemme sopimuksessa ihan päätyyn asti. Tuo sopimus on merkittävä sekä meille että varmasti myös Kärpille, Uros-pomo Raatikainen uskoo.
Oululaisseuran toimitusjohtaja Tommi Virkkunen allekirjoittaa väitteen.
– Sopimus on merkittävä meidän mittapuulta katsottuna. Ja jos sanon, että se on merkittävä, niin silloin kyseessä iso summa, Virkkunen sanoo ja viittaa koko Oulun Kärpät Oy:n talouslukemiin.
Miten ja millä
Uros on kasvanut muutamassa vuodessa räjähdysmäisellä tavalla valtavan kokoiseksi yritykseksi. Eikä suunta ole muuttumassa.
– Kasvukäyrä näyttää aika kovalta, kokonaisuudessaan, Raatikainen nyökyttelee.
Yrityksen alkuperäinen päätetuote oli mokkula, jonka avulla maailmalla matkaava henkilö voi käyttää langatonta internet-yhteyttä eri kohdemaissa järkevään hintaan.
– Siitä kaikki lähti liikkeelle. Nyt olemme tuoneet mukaan sovelluksia ja e-simkortteja sun muita. Toimintamme jakaantuu televiestintäpalveluihin, vesiteknologiaan, paperi-, sellu-, öljy-, kaasu-, juoma- ja ruokateollisuuteen. Media on myös yksi – sisällöntuottaminen on tulevaisuudessa iso juttu, Raatikainen listaa.
Uros edustaa samalla hyvin uudenlaista urheilusponsorointimaailmaa. Yritys ei tee Kärppien kanssa pelkästään mainospaikka- ja näkyvyyshankintatoimintaa.
– Teemme vahvasti yhteistyötä muun muassa markkinointiosastojen välillä. Meillä on myös yhteinen intressi kehittää Kärppien pelitapahtumaa, mikä toisaalta on olosuhteiden kannalta haastava rasti. Yritämme tuoda digitaalisuutta voimakkaasti mukaan, Uroksen toimitusjohtaja Raatikainen kertoo.
– Tässä on varmasti sekä uutta että vanhaa yhteistyömallia. He ovat olleet aktiivisia ja he ovat halunneet miettiä uusia kuvioita juuri esimerkiksi ottelutapahtumiin. Meillä taas esimerkiksi valmentajat ovat käyneet sparraamassa heitä, Kärppien toimitusjohtaja Virkkunen tuumaa.
Konkreettisesti yhteistyö näkyy muun muassa Kärppien kotihallissa Oulun Energia Areenalla, jossa on lisätty voimakkaasti digitaalisia näyttötauluja. Koko hallin ilme on muuttunut merkittävästi aiemmasta.
Tällä hetkellä Uros ja Kärpät ovat oululaisuuden ja pohjoissuomalaisuuden viestinviejiä.
– Ne ovat meille tärkeitä asioita. Olemme menossa maailma sinne sun tänne, mutta pohjimmiltaan yrityksessä näkyy oululaisuus ja suomalaisuus. Olemme tyytyväisiä siihen, että meidän pääkonttori on Suomessa. En näe lähikentässä mitään isoa muutosta, Raatikainen kertoo Uroksen näkövinkkelistä.
Kärpät taas on tuonut Urokselle selvästi lisää näkyvyyttä. Hyötysuhde on vahva myös toiseen suuntaan.
– Tämä on meille älyttömän tärkeä juttu. Kyselemme paljon sitä, että miten he toimivat maailmalla, miten he markkinoivat omaa palveluaan ja tuotteitaan. Uskon, että molemmat voittavat tässä, Kärppä-pomo Virkkunen vakuuttaa.