Uudessa iPhone X -älypuhelinmallissa ruudun lukitus avataan kasvojentunnistukseen perustuvalla menetelmällä. Samalla kun kasvonsa jakaa Applen kanssa, ne voivat päätyä myös mainostajien käyttöön.
Kun puhelin tunnistaa käyttäjänsä kasvoja, se voi samalla päätellä esimerkiksi ihmisen mielentilan, sukupuolen, rodun ja jopa seksuaalisen suuntautumisen. Nämä ovat kallisarvoista tietoa esimerkiksi mainostajille.
Apple voi säilyttää keräämiään tietoja omilla päätteillään, minkä lisäksi se voi jakaa dataa sovellusten tarjoajille. Sovellukset puolestaan voivat yhdistää kasvoista kerätyt tiedot muuhun käyttäjästä saatuun dataan luodakseen henkilöstä kokonaisvaltaisen kuvan.
Sovellusten kehittäjiä Apple vaatii pyytämään käyttäjältä luvan päästäkseen käsiksi kameraan ja selittämään, minkä vuoksi sovellus haluaa kameraa käyttää.
Applen säännöt myös sanovat, etteivät sovellukset saa myydä kasvojentunnistuksesta saatuja tietoja, todentaa käyttäjien henkilöllisyyksiä tai käyttää tietoja mainostamiseen. Lisäksi sovelluksilta vaaditaan omaa yksityisyyspolitiikkaa.
Huolta kuitenkin herättää kysymys siitä, kuinka realistista on olettaa Applen vartioivan kaikkia sovelluksia asiaan kuuluvalla tarkkuudella. Osalla sovelluksista ei välttämättä ole yksityisyyspolitiikkaa alkuunkaan.
Ja vaikka sovellus pyytäisi lupaa saada pääsyn käyttäjän kameraan, se ei välttämättä suorasanaisesti kerro, kuinka paljon tietoja se kameran kautta saa.
Aktiivinen sovellus kerää tietoa käyttäjän kasvoista jatkuvasti. Tietojen keruu loppuu vasta siinä vaiheessa, kun käyttäjä poistaa sovelluksen tai muuttaa asetuksia. Kasvojentunnistamiseen perustuva lukitusjärjestelmä ei myöskään salli kameran peittämistä toisin kuin vaikkapa web-kamera.
Lähde: The Washington Post
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.