Ihmisten automaattinen seuranta tuskin ainakaan tulee vähenemään lähivuosina.
Päinvastoin, kasvojentunnistusteknologia on tarjoamassa mm. mainostajille uusia mahdollisuuksia tarjota vaikkapa yksilöityjä mainoksia kaduilla ja ostoskeskuksissa.
Japanissa National Institute of Informatics -keskuksen (NII) tutkijat ovat kehittäneet eräänlaiset suojalasit, jotka estävät kameroilla tapahtuvan kasvojen tunnistamisen.
Kyseessä ei ole mikään etäinen visio, vaan todellinen tuote. Motherboard-sivuston mukaan Privacy Visor -lasit ovat tulossa myyntiin Japanissa ensi vuonna ja ne maksavat noin 220 euroa.
Laseihin on liitetty eräänlainen visiiri, mutta toistaiseksi ei ole tiedossa, mistä materiaalista se on tehty. Tämä materiaali kuitenkin sekoittaa kasvojentunnistusjärjestelmän toiminnan imemällä ja heijastamalla valoa. Tällöin järjestelmä ei pysty tarkentamaan kuvaa kasvoista.
NII:n tutkijat ovat jo aiemminkin kehittäneet kasvojentunnistusta estävää tekniikkaa. Lasien ensimmäisessä versiossa käytettiin LED-valotekniikkaa, joka häikäisi kamerat estäen täten henkilön tunnistuksen. Allaolevalla videolla esitellään kyseistä tekniikkaa:
Uudet Privacy Visor -lasit ovat aiempaa huomaamattomat. Tutkijoiden mukaan suojalasien tärkein tehtävä on suojata käyttäjää ruuhkaisilla paikoilla toisten ottamilta kuvilta, jotka leviävät sitten eteenpäin sosiaalisessa mediassa.