Suomessa kaupan digitalisointia hidastaa tiukat henkilötietosuojaukset.
Huomenta Suomen markkinaraadissa Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala muistuttaa, että Suomessa kuluttajat ovat suhteellisen konservatiivisia kauppojen verkkokaupoissa.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa kauppojen digitalisointi on paljon pidemmällä. Puhelin voi muistuttaa kauppaan lähdettäessä, että ostit kaksi viikkoa sitten oliiviöljyä, tarkista onko se jo loppu. Suomessa kauppaketjut ovat jo kehittäneet mobiilipalveluita muun muassa henkilökohtaisten ostoslistojen tekoon, mutta markkinaraadissa toivottiin lisäkehitystä.
– Tietosuoja on ollut siinä aika iso este. Siinä vaiheessa kun kuluttaja huomaa selkeän edun, kun sitä tietoa antaa palveluun, niin nopeasti sen tiedon yleensä antaa, kertoo Taalerin salkunhoitaja Mika Heikkilä.
Pekkala muistuttaa, että tietosuojan kanssa ollaan Suomessa ja Euroopassa tarkkoja. Hänen mukaansa jopa jakomielisiä.
– Halutaan todella vahva tietosuoja ja erittäin hyvät palvelut. Tämä yhdistelmä ei ole täysin mahdollista.
Tietosuojan lisäksi verkkokauppa puhutti yleisestikin Markkinaraadissa. Katso koko keskustelu artikkelin yläpuolelta.