Kauppaketju Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoo ketjun valmistautuvan siihen, että ruokaostokset siirtyvät yhä enemmän älylaitteiden ja verkon varaan.
Tennisturnauksesta SuomiAreenasta Porista tavoitettu Lauri Sipponen sanoi kuitenkin, ettei usko uusien kaupantekotapojen johtavan siihen, että tavallisia ruokakauppoja ei enää tarvittaisi.
– Ainakin tuoretuotteiden osalta ihmiset haluavat valita tuotteensa itse, koska optinen eli ulkonäköön perustuva valinta on tärkeä tekijä. En usko siihen, että kaupat kokonaan häviäisivät, mutta raskaat ja bulkkituotteet siirtyvät pikku hiljaa verkkoon. Esimerkiksi juomat, jauhot ja sokeri, joiden ulkonäöllä ei ole ostotilanteessa niin suurta merkitystä, Sippinen sanoo.
Sipposen mukaan Lidl valmistautuu teknisesti tekemään kauppaa uudella tavalla.
– Meillä on meneillään kansainvälisiä testejä, joissa testataan verkkokauppaa ja noutopisteitä. Pyrimme pysymään kartalla ja meillä on valmiudet aloittaa toiminta, kun tilanne vaatii.
Aiemmin tällä viikolla tulevaisuustutkija Ilkka Halava sanoi SuomiAreenassa, että aikakausi, jossa kuluttajat matkustavat tavaroiden ja palveluiden luokse, on päättymässä ja suurten kauppaliikkeiden merkitys vähenee.
On esitetty myös sellaisia näkymiä, että tulevaisuudessa kuluttajat käyvät yhä vähemmän kaupassa, kun älyjääkaappi voi laatia ostoslistat ja tilata ruuat suoraan jääkaappiin kuluttajan puolesta.
Sipponen sanoo, että on vaikea arvioida milloin tämän tyyppiset visiot voisivat olla totta Suomessa.
– Vielä ei ole sellaista näkyvissä, että kauppa siirtyisi ruuan osalta merkittävästi verkkoon. Pienimuotoista siirtymistä on, mutta se ei ole iso osa kuluttajakäyttäytymistä.