Autoteollisuudessa eletään kiristyvien päästörajojen ja automatisoitumisen aikakautta. Tässä maailmassa saksalaiset laatutuotteet käyvät kaupaksi paremmin kuin koskaan ennen.
Automaailmassa vuosi vuodelta muokattavuus ja persoonallisuus nousevat entistä vahvemmin esille. Auto on paitsi liikkumisväline, myös nautintolaite ja monessa tapauksessa sillä viestitään myös omasta asemasta. Myös kuluttajien vaatimustaso on korkealla, ja kaikki nämä tekijät lienevät osaltaan vaikuttaneet saksalaisten premium-autojen jatkuvasti kasvavaan kysyntään.
Audi teki kahdeksannen peräkkäisen ennätyksensä toimituksilla mitattuna. Kaikkiaan Audi toimitti maailmalle 1 878 100 autoa, mikä on 0,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Valmistajan omankin tiedotteen mukaan alkuvuosi oli erittäin haastava, mutta loppuvuoden kova nousu päätti vuoden plussalle. Kuten kaikkien muidenkin kohdalla yksi kantavista teemoista on katumaasturit. Q-tuoteperheen kaikkien mallien myynti oli määrällisesti 685 150 kappaletta, mikä tarkoittaa 10,8 prosentin kasvua.
BMW puolestaan teki ennätyksen seitsemännen kerran peräkkäin. Kokonaismyynti kasvoi 4,2 prosenttia ja kaikkiaan autoja lähti maailmalle 2 088 283. Audin tapaan katumaasturimallisto, eli X-tuoteperhe kasvoi 9,6 prosentin vuosivauhdilla. Myös sähkö vetää maailmalla, ja BMW toimitti ensimmäistä kertaa yli 100 000 sähköistä ajoneuvoja, joihin lasketaan sekä i-sarjan autot että BMW iPerformance -hybridiautot. Toinen ennätykseen yltänyt osasto oli M-sarjan urheilulliset autot. Näitä toimitettiin asiakkaille yli 80 000 kappaletta.
Mercedes-Benz teki niin ikään seitsemännen ennätysvuoden putkeen 9,9 prosentin nousulla. Samalla Mercedes nousi 2 289 344 kappaleella suurimmaksi saksalaiseksi premium-brändiksi. Katumaasturiperheen myynti kasvoi Stuttgartin tähdellä noin 14 prosentilla kokonaismyynnin ollessa noin 805 000 kappaletta. Toinen selkeään yli 33 prosentin kasvuun ylsi Mercedes-AMG, jonka kokonaistoimitukset nousivat kaikkien aikojen ennätykseen 131 970 autolla.
Mercedes nousi ykköseksi myös Suomen markkinoilla 6 419 ensirekisteröinnillä. Pitkään ykköspaikkaa meidän markkinoilla pitänyt Audi joutui taipumaan varsin selvin luvuin, sillä Audin rekisteröinneiksi kirjattiin 5 599. BMW ylsi Suomessa 4 956 ensirekisteröintiin.
Erituyisesti maasturimallien ja tehomallien myynnin kasvu on mielenkiintoinen ilmiö jatkuvasti tiukkenevien päästötavoitteiden aikakaudelle. Ehkäpä juuri näiden erityisempien mallisarjojen myynti kuvastaa individualismin korostamista.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Tässä ovat autokaupan voittajat ja häviäjät vuodelta 2017 – Volkswagen jäi selkeästi Toyotan taakse
Joulukuun ensirekisteröinneissä nähtiin todellinen yllättäjä – Renault ylivoimainen ykkönen sekä merkkien että mallien osalta
Tiedätkö mikä on Suomen myydyin nelivetoauto? Saatat yllättyä