Autoteollisuutta koetelleet vaikeudet ovat laittaneet ensirekisteröintien tilastot uuteen uskoon.
Autoalan vaikeudet ovat jatkuneet jo pitkään. Teollisuustuotanto on kärsinyt koronasta, siru- ja komponenttipulasta ja nyttemmin Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.
Tammi-syyskuussa uusia henkilöautoja on ensirekisteröity Suomessa 62 919 kappaletta, peräti 20 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.
Autokaupan isot pelurit joutuivat tyytymään torjuntavoittoihin. Todellisia kasvajia mahtuu laskevaan markkinaan vähän – ja nekin etenivät pienin marginaalein.
Lue myös: Tässä on Suomen ylivoimaisesti halutuin sähköllä käyvä vaihtoauto
Tilauskirjat täynnä
Ensirekisteröinnit eivät kerro täyttä totuutta uusien autojen kaupasta: liikkeiden tilauskirjat ovat pullollaan, mutta autoteollisuus ei ole pystynyt vastaamaan kysyntään. Autoala ennustaa, että tilauskanta purkautuu vasta ensi vuoden puolella.
Haasteita silti riittää, sillä komponenttipula ei ole toistaiseksi hellittänyt, vaikka tunnelin päässä kajastaa jo valoa. Kaiken kukkuraksi sodasta johtuva energiakriisi, polttoaineiden ja sähkön kallistuminen, inflaatio ja elinkustannusten jyrkkä nousu on pudottanut kuluttajien luottamuksen alamaihin. Luottamuksen rapautuminen näkyy väistämättä auton kaltaisten kestokulutustuotteiden hankinnassa.
Autot ovat myös kallistuneet kovaa vauhtia. Taloudellisestikin kynnelle kykenevät epäröivät autotekniikan murroksessa minkä käyttövoiman kelkkaan lähteä.
Toyota on ylivoimainen ykkönen
Ensirekisteröintitilastossa kaikki tämä näkyy valtasuhteiden vaihtumisena. Toki Toyota on pystynyt Corollalla ja laajalla mallistollaan pitämään tämän vuoden yhdeksän kuukauden aikana ylivoimaisen merkkijohdon 10 921:llä kilpien väliin päätyneellä autolla.
Laajan mallivalikoiman tyyliin ”kaikkea kaikille” tarjoaa myös Kia, joka on kivunnut kuluvan vuoden aikana kakkoseksi viime vuoden neljänneltä sijalta. Ero Toyotaan on kuitenkin suuri, sillä Kian autoja on ensirekisteröity 5 569 kappaletta.
Komponenttipula ja tuotantoseisokit selittävät omalta osaltaan muutosta. Tehtaiden ongelmat näkyvät etenkin Volkswagen-konsernin merkeissä. VW-merkki on ensirekisteröinneissä kolmannella sijalla ja Škoda neljännellä, vaikka takamatkat Kiaan eivät ole vielä kasvaneet kovin mittaviksi.
Lue myös: Sähköautojen hankintatuet on käytetty loppuun, eikä lisää tipu – ministeri Harakka: "Täyttänyt tehtävänsä"
Viime vuoden yhdeksään ensimmäiseen kuukauden verrattuna sekä VW että Škoda ovat tulleet tänä vuonna roimasti alamäkeä, peräti kolmisenkymmentä prosenttia. Vuoden 2021 tammi-syyskuussa kärjen järjestys oli vielä seuraava: Toyota, VW, Škoda ja Kia.
Vuotta on vielä neljännes jäljellä, joten järjestys voi hyvinkin muuttua. Merkkejä siitä saatiin sekä elo- että syyskuussa, jolloin Škoda Octavia oli kyseisten kuukausien eniten ensirekisteröity auto.
Toyota ja Kiakaan ole kirjanneet tammi-syyskuussa määrällistä kasvua, niiden pudotus on vain ollut ollut saksalaiskonsernin VW:tä ja Škodaa pienempi, 8–9 prosenttia.
Todelliset kasvajat harvassa
Markkinaosuuksiaan kasvattaneet voivat toki olla tyytyväisiä ”torjuntavoittoon”, mutta eihän laskevilta markkinoilta juuri voittajia löydy. Muutama kuitenkin: tammi-syyskuussa todellisesta eli määrällisestä kasvusta ovat nauttineet BMW (muutos 1,1 prosenttia), Renault (0,1 %), Dacia (15,3 %) Polestar (1093 %), Cupra (64 %), Porsche (19,2 %) ja Land Rover (12,7 %).
Polestar ja Cupra ovat tuoreita automerkkejä, mikä selittää kovia nousuprosentteja, kun myyntiä on lähdetty rakentamaan alusta.
Porschea ja Land Roveria puolestaan on ensirekisteröity 304 ja 276 kappaletta, joten kappalemäärässä pienten merkkien isohkojen muutosprosenttien takana voi olla vain varsin pieni määrä autoja. Dacian kasvussa on jo määrällinenkin viisari värähtänyt 870 autosta 1003 autoon.
Premiummerkkien kisassa järjestys on nyt tämä: Volvo, Mercedes-Benz, BMW ja Audi.
Lue myös: Peräti 57 prosenttia Opel Astroista vakuutetaan yhteen ja samaan yhtiöön – vakuutuspomo kertoo, mistä se voi johtua
Entäpä mallikohtainen tilanne?
Toyota Corolla on Suomen suosituin yksittäinen automalli. Merkin voittokulkua selittää Corollan lisäksi japanilaisvalmistajan laaja mallikirjo. Se näkyy myös tilastossa, jossa Corollan menestystä tukevat Yaris ja RAV4 toisella ja kolmannella sijalla, vaikka viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna prosenttilukujen edessä on miinusmerkki.
Sijaluvulta 9. löytyvä Toyotan uusin malli Yaris Cross on noussut välittömästi hittituotteeksi.
Kian malleista Ceed on ylivoimaisesti suosituin, ja sen menekissä on myös määrällistä kasvua. Esimerkiksi Niro, Rio ja Stonic laajentavat Kian mallistoa ja nostavat omalta osaltaan korealaismerkkiä.
Käyttövoimissa Toyota luottaa edelleen ”itselataavaan” eli täyshybridiin. Merkin täyssähköauton bZ4X:n markkinoille tulo on viivästynyt takaisinkutsukampanjan vuoksi.
Kia, samoin kuin VW ja Škoda, tarjoavat laajan valikoiman paitsi malleja eri koko- ja hintaluokkiin, myös eri käyttövoimia, kuten täyssähköä ja ladattavaa hybridiä.
Täyssähköautoissa suosituin merkki on Volkswagen ID-malliperheellään. Siitä eniten on ensirekisteröity ID.4:ää (587 kappaletta), mutta tilasto paljastaa, että sähköautoista esimerkiksi tšekkiserkkua Škoda Enyaqia on päätynyt kilpien väliin tammi-syyskuussa enemmän, 843 kappaletta.
Suomen myydyimmät uudet autot tammi–syyskuussa 2022
- Toyota Corolla, 3 634
- Toyota Yaris, 2 246
- Toyota RAV4, 1 770
- Kia Ceed, 1 586
- Nissan Qashqai, 1 508
- Skoda Octavia, 1 490
- Volvo XC60, 1 438
- Toyota C-HR, 1 395
- Toyota Yaris Cross, 1 259
- Volvo XC40, 1 208
- Skoda Enyaq, 843
- Volkswagen Golf, 789
- Opel Astra, 778
- Volvo V60, 772
- Kia Niro, 739
- Skoda Kodiaq, 725
- Mitsubishi Eclipse, 723
- Ford Kuga, 702
- BMW 5-sarja, 684
- Kia Rio, 673
- BMW X3, 669
- Ford Focus, 648
- Tesla Model Y, 642
- Kia Stonic, 633
- Volkswagen T-Roc, 593
- Citroen C3, 590
- Volkswagen ID.4, 587
- Skoda Kamiq, 585
- Nissan Leaf, 579
- Volkswagen Tiguan, 563