Kia oli viime vuonna Suomen kolmanneksi suosituin automerkki Toyotan ja Volkswagenin jälkeen, kun taas emobrändi Hyundai löytyi vasta sijalta 12 Opelin ja Peugeotin välistä.
Välillä yritystoiminnassa tapahtuu positiivisia asioita, joiden syitä joutuu silti selittämään päämiehelle.
Hyundai Motor Companyyn kuuluva Kia Motor on kasvanut Euroopassa ja Suomessa päämerkkiään suositummaksi. Etelä-Korean pääkonttorilla kysellään kuulemma tämän tästä syitä miksi.
Suomen maahantuonnista vastaavan Astara Auto Finland Oy:n brändijohtajan Rami Kittilän mukaan se johtuu muutamasta selvästä asiasta.
Lue myös: Kian uusi logo hämmentää – peräti 30 000 amerikkalaista googlaa kuukausittain olematonta automerkkiä
– Erittäin kattava mallistomme on eurooppalaisempi ja nuorekkaampi kuin Hyundailla, ja muotokielemme globaalimpi. Suomessa jälleenmyyntiverkostomme ja tiimimme ovat tehneet sitoutuneesti töitä, jota maahantuonti on tukenut ja rakentanut isosti, Kittilä kertoi merkin kulunutta ja tulevaa vuotta ruotineessa tilaisuudessa tiistaina.
Vaikka Kia jäi vuosi sitten tavoitteeksi asettamastaan kasvusta ja Suomen rekisteröintitilastojen kakkossijasta, päättyi 2022 merkin kannalta silti hienosti ja nousujohteisissa merkeissä, toisin kuin autoalalla yleisesti. Suomen kolmanneksi rekisteröidyin merkki kirjasi neljännen ennätysvuotensa peräjälkeen. Sen markkinaosuus kasvoi 8,6 prosenttiin kokonaismarkkinan supistuessa Suomessa saman aikaan 17 prosentilla.
Tuotepäällikkö Kalle Kauran mukaan Kian saatavuus on ollut hyvää. Tällä hetkellä Kian vahvan alueen tuotteita, eli pieniä autoja, saa suoraan liikkeestä. Hybridien toimitusaika on yleisesti noin 4–5 kuukautta ja lataushybridien 7–8 kuukautta.
Tärkeän EV6-sähköauton saatavuus oli vuoden 2022 puoliväliin hyvää, sen jälkeen huonoa. Jonotusaika on nyt venynyt vuoden pituiseksi. Viime kesänä 585-hevosvoimaisen GT-mallin tilanneet saavat autonsa viimein kevään mittaan.
Tänä vuonna Kian merkittävin, ja kenties ainoa, täysin uusi malli on tuleva lippulaivatuote, eli suuri sähkökatumaasturi EV9, jonka maailman ensi-ilta on 29. maaliskuuta.