Kaupungit toivovat lakikokeilua sähköpotkulautailun siistimiseksi – "Yksikin sopimuksesta luistaja vie motivaation muiltakin"

Kuntaliiton ehdottamassa mallissa kunnat voisivat rajata alueellaan toimivien yritysten ja vuokrattavien lautojen määrää.

Kuntaliitto ja joukko suomalaisia kaupunkeja haluavat järeämpiä keinoja sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten sääntelyyn. Kuntaliitto esittää lakikokeilua "Norjan mallista", jossa kunnat voivat halutessaan tehdä vuokraamisesta luvanvaraista.

– Toimilupamalli on esimerkiksi Norjassa osoittautunut hyväksi tavaksi. Kunnille annetaan mahdollisuus sitovien sääntöjen asettamiseen toimijoille ja myös kilpailutuksen kautta toteutettavaan määrä- ja laatusääntelyyn, Kuntaliiton kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna kertoo STT:lle.

Kilpailutus sopisi hänen mukaansa erityisesti isoimmille kaupungeille.

Ehdotetussa kokeilussa kunnat voisivat muun muassa rajoittaa alueellaan toimivien yritysten ja vuokrattavien lautojen määrää sekä luoda sitovia sääntöjä esimerkiksi pysäköintikielto- ja nopeusrajoitusalueista. Kuntaliitto on käsitellyt asiaa skuuttiverkostossaan, johon kuuluu kolmisenkymmentä kaupunkia.

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) mainitsi toimilupamallin yhtenä ratkaisuvaihtoehtona maaliskuussa julkaistussa arviomuistiossa. Ministeriö ei asettunut mallin kannalle, mutta lausuntokierroksella se sai laajaa kannatusta.

Helsingissä jopa 18 000 lautaa

Vuokrattavia sähköpotkulautoja oli viime kesänä tarjolla jo noin 40 suomalaiskunnassa. Sähköpotkulautoihin liittyneet vaaratilanteet, onnettomuudet ja holtiton pysäköinti ovat herättäneet myös huolta.

Joissakin kaupungeissa on sovittu yritysten kanssa esimerkiksi lautojen pysäköintiin, yöaikaan ajamiseen tai nopeuteen liittyvistä rajoituksista. Nyt kunnat haluaisivat järeämpiä työkaluja.

– Isoissa kaupungeissa vapaaehtoisella sopimisellakin on kyllä saatu jotain aikaan, mutta se ei yksin riitä. Kesät ovat sen näyttäneet, Vilkuna sanoo.

– Jos on yksikin toimija, joka ei siihen sitoudu, vie se motivaation muiltakin.

Väitöskirjatutkija kertoo, millainen on tyypillinen sähköpotkulautaonnettomuuden uhri 8:12
Väitöskirjatutkija kertoo, millainen on tyypillinen sähköpotkulautaonnettomuuden uhri.

Vilkunan mukaan suurimmissa kaupungeissa isoin ongelma on sähköpotkulautojen määrän hallitsemattomuus.

– Esimerkiksi Helsingissä oli viime kesänä yhteensä parhaimmillaan 18 000 lautaa, ja niistä puolet pyöri keskusta-alueella. Tällaiset määrät heikentävät katujen turvallisuutta ja esteettömyyttä selvästi, Vilkuna sanoo.

Helsingissä sähköpotkulautoja on ollut selvästi eniten. Turussa lautoja oli Kuntaliiton mukaan arviolta 7 500 ja Tampereella 6 500.

Tukea myös isoilta yrityksiltä

LVM:n muistion mukaan toimilupamalli rajoittaisi perustuslaissa turvattuja oikeuksia ja vapauksia, joten se edellyttäisi riittävän painavaa yhteiskunnallista perustetta. Vaakakupissa ovat elinkeinovapaus ja myös liikkumisen vapaus.

Muistiosta annetuissa julkisissa lausunnoissa toimilupamallia kuitenkin kannattivat muun muassa ympäristöministeriö, ely-keskukset sekä alan isot yritykset Tier ja Voi. Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto esitti, että asiasta tehtäisiin kattava vaikutusarviointi ennen kuin se rajataan keinovalikoiman ulkopuolelle.

Toimilupamallin sijaan LVM on ehdottanut muun muassa promillerajaa sähköpotkulautailulle sekä lautojen pysäköintikieltoa jalkakäytäville ja pyöräteille. Myös Kuntaliitto kannattaa promillerajaa, mutta sen mielestä koko maata koskeva pysäköintikielto olisi ylimitoitettu.

– Pysäköintiongelmat keskittyvät sinne, missä lautoja on eniten, eli keskusta-alueille, Vilkuna sanoo.

Maailmalla sähköpotkulaudoille on asetettu jopa täyskieltoja. Pariisissa kaupunkilaiset äänestivät viikonloppuna vuokrattavien sähköpotkulautojen kieltämisen puolesta.

Vilkuna korostaa, etteivät suomalaiskunnat vastusta sähköpotkulautoja vaan haluavat ne toimivammaksi osaksi kaupunkiliikennettä.

– On lähtökohtaisesti positiivinen asia, että on tullut uusi liikkumismuoto, Vilkuna sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat