Huomenta Suomessa keskusteltiin torstaina sähköpotkulaudoista ja erityisesti Kuntaliiton ehdotuksesta liittyen sähköpotkulautatoimijoiden sääntelyyn ja kilpailutukseen. Millaisia haasteita toimilupamalli on aiheuttanut muualla Euroopassa?
Kuntaliitto on toivonut järeämpiä keinoja sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten toiminnan sääntelemiseksi. Kuntaliitto toivoo Suomeen samanlaista mallia kuin Norjassa, jossa kunnat saavat halutessaan tehdä sähköpotkulautojen vuokraamisesta luvanvaraista.
Sekä Kuntaliiton kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna että sähköpotkulautoja vuokraavan Boltin maajohtaja Ilja Tauber ovat yhtä mieltä siitä, että sähköpotkulautojen määrää kaupunkien kaduilla tulee rajoittaa.
– Ehdottomasti. Pysäköintiongelmia syntyy lähtökohtaisesti ja yksinkertaisesti siitä, kun lautojen määrä on liian suuri sopivaan parkkitilaan nähden, Tauber sanoo.
Lue myös: Sähköpotkulaudat palasivat kaduille – poliisin kameraan tallentuneen tankojuopon ajelu maksoi yli 500 euroa
Vilkuna kertoo yllä olevalla videolla, miten kaupungit suhtautuvat Kuntaliiton ehdotukseen. Tauber puolestaan selventää, millaisiin haasteisiin toimilupamallissa on muualla Euroopassa törmätty. Missä kaupungissa on tällä hetkellä toimivin malli ja miten Bolt ratkaisisi ongelmat? Katso videolta!
Koko haastattelun voit katsoa alta. Artikkeli jatkuu videon alla.
9:04
Toimilupamalli käytössä yli sadassa kaupungissa Euroopassa
Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana.
Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12.
Ohjelma on katsottavissa myös MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä.
MTV Uutiset kysyi myös kahden muun sähköpotkulautatoimijan näkemyksiä Kuntaliiton esitykseen. Tierin Juho Lindgren pitää ehdotettua toimilupamallia pohjimmiltaan kannatettavana.
– Toimiala tarvitsee sääntelyä ja toimilupamalli on todettu useassa maassa parhaaksi vaihtoehdoksi. Toimilupamalli on käytössä yli sadassa Euroopan kaupungissa, Lindgren kertoo.
Lindgrenin mukaan toimilupamallin vahvuutena on sen joustavuus, sillä kaupungit voivat toteuttaa sääntelyä omien tarpeidensa mukaan. Sen pohjalta kaupungit voivat säännellä turvallisuuteen, laatuun, lautojen määrään, toiminta-alueeseen ja pysäköintiin liittyviä kriteerejä.
– Tarpeet sääntelylle ovat hyvin erilaiset kaupungin koosta riippuen. Isoimmissa kaupungeissa haasteita voivat aiheuttaa esimerkiksi sähköpotkulautojen määrä ja pysäköinti, kun taas pienemmissä kaupungeissa ongelmia ei ole havaittu ja sääntelylle ei ole tarvetta.
– Kilpailu hinnoittelun sekä palvelun ominaisuuksien muodossa säilyy jos kilpailutuksessa toimiluvan saa esimerkiksi kolme toimijaa, joiden kannattaa markkinaosuuksien saavuttamiseksi tarjota kuluttajille mahdollisimman hyvää ja kehittyvää palvelua, Lindgren kertoo.
– Myös toimialan kehittyneet lisätoiminnot rantautuvat todennäköisimmin kaupunkeihin, joissa toimilupamalli on käytössä, hän jatkaa.
Voi: Sähköpotkulautojen määrän sääntely ei riitä
Myös Voi kannattaa ajatusta toimilupamallista ja toimilupien laatukilpailutuksesta. Kaupungeilla tulee Voin Hannu Oskalan mukaan olla nykyistä selkeämmät mahdollisuudet ohjata eri liikkumismuotoja.
– Pelkkä lautojen määräsääntely, kuten esimerkiksi Helsinki nyt tekee, ei mahdollista esimerkiksi turvallisuuteen liittyviä kriteerejä, Oskala kertoo MTV Uutisille.
Oskalan mielestä Oslossa oleva toimilupamalli on parantanut sekä turvallisuutta että laatua. Lisäksi kaupunkitila on siistiytynyt.
Promillerajalle laajaa kannatusta
Viime aikoina tapetilla ollut polkupyöräilyn ja sähköpotkulautailun promilleraja saa sekin kannatusta sekä alan toimijoilta että Kuntaliitolta.
Tierin Lindgrenin mukaan promilleraja on liikenneturvallisuuden näkökulmasta "tärkeä, tehokas ja kannatettava keino" tukien EU:n liikennekuolemien nollavisiota.
Myös Voi kannattaa promillerajaa, mutta ei antaisi siitä yhtä kovia rangaistuksia kuin autolla ajamisesta humalassa. Seurauksen tulee Oskalan mukaan olla suhteessa teon vakavuuteen.
– Koska potkulauta ei ole henkilöauto ja vauriot tapahtuvat lähinnä ajajalle itselleen, niin rikosoikeudellinen rangaistus on turhan jyrkkä toimenpide. Kannatamme vaihtoehtoa, jossa promillerajasta säädettäisiin hallinnollinen sanktio tieliikennelaissa, Oskala sanoo viitaten liikennevirhemaksuun.
Pyöräilyn ja potkulautailun promillerajaa ovat kannattaneet aiemmin myös Liikenneturva ja Autoliitto. Pyöräliitto sen sijaan vastustaa ehdotusta.