Sähköpotkulautailuun liittyvät ongelmat halutaan kuriin – ministeriö esittää polkupyöräilylle ja sähköpotkulautailulle promillerajaa

Yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja oli viime vuonna tarjolla lähes kaikissa suurissa ja keskisuurissa kunnissa.

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää sähköpotkulautojen ja polkupyörien päihtyneenä ajamiselle 0,5 promillen rajaa. Poliisille annettaisiin samalla oikeus puhalluttaa ja estää päihtyneenä ajaminen.

Asia tulee esille ministeriön muistiossa, jossa esitetään useita ratkaisuvaihtoehtoja yhteiskäytössä olevien sähköpotkulautojen sekä polkupyörien tuomiin ongelmiin. 

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan sadat sähköpotkulautojen käyttäjät ovat päätyneet terveydenhuollon asiakkaiksi. Sähköpotkulautaonnettomuuksista koituvat kustannukset maksoivat valtiolle 275 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Konsta Arvelin kertoo, että suureen osaan onnettomuuksista liittyy alkoholi. 

Pysäköinti kuriin

Promillerajan lisäksi ministeriö ehdottaa muutoksia pysäköintisääntöihin. 

Sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytäville, pyöräteille ja maastoon kiellettäisiin kokonaan. Virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtämistä helpotettaisiin. Edellä mainittu pysäköintikielto koskisi kaikkia sähköpotkulautoja, pois lukien kuitenkin liikkumisen apuvälineet ja esimerkiksi Postin työvälineet.

Sähköpotkulautojen ja polkupyörien liikennettä tulisi ohjata nykyistä enemmän esimerkiksi liikennemerkkien, tiemerkintöjen ja liikennevalojen avulla.

Yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja oli ministeriön mukaan tarjolla viime vuonna lähes kaikissa suurissa ja keskisuurissa kunnissa Suomessa. Helsingissä oli viime kesänä tarjolla enimmillään 18 000 kevyttä sähköajoneuvoa.

Liikenne- ja viestintäministeriön esittämät muutokset lainsäädäntöön olisi mahdollista saada voimaan ensi vuoden kesäksi.

Näin jalankulkijat kommentoivat sähköpotkulautoja 1:39
Näin jalankulkijat kommentoivat viime kesänä sähköpotkulautoja.

Lue myös:

    Uusimmat