Kauramaitoyhtiö Oatly sai huomautuksen lapsille suunnatusta markkinoinnista – käytti ilmastoahdistusta tehokeinona
Ruotsalainen kaurapohjaisia tuotteita valmistava Oatly on saanut huomautuksen hyvän tavan vastaisesta mainonnasta Mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Neuvosto katsoo, että Oatlyn lapsille suuntaamassa markkinoinnissa käytettiin ilmastonmuutoksen aiheuttamaa ahdistusta ja pelkoa markkinoinnin tehokeinona.
Neuvoston mukaan lapsiperheille lähetetyssä Maitomyytit-julkaisussa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta tavalla joka on omiaan herättämään ylimääräistä huolta lapsissa, joilla ei ole edellytyksiä arvioida väittämiä kriittisesti.
Lisäksi markkinointia ei ollut heti selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
– Julkaisun esitystapa ei ole neutraali siltäkään osin kuin maitoon liittyvää negatiivista viestiä on tehostettu esimerkiksi kuvaamalla maidon käyttöä perusteleva henkilö piirroshahmona, jota voidaan pitää epämiellyttävänä ja pienempien lasten näkökulmasta jopa pelottavan näköisenä, neuvosto toteaa lausunnossa.
Mainonnan eettinen neuvosto arvioi, että julkaisun sarjakuvamainen tyyli, taitto ja tekstin tyylilaji ovat omiaan puhuttelemaan lapsia.
Julkaisussa on myös viittauksia kouluun, mistä voidaan päätellä julkaisun olevan suunnattu koululaisille. Julkaisu lähetettiin 250 000 kotitalouteen, jossa on 6–12-vuotiaita lapsia.
Julkaisussa on käytetty julistavaa tyyliä, jossa maitotuotteiden käyttöön liittyvät negatiiviset ilmastoa ja eläinten hyvinvointia koskevat väitteet on muotoiltu yksinkertaiseen ja lapsille helposti ymmärrettävään muotoon.
Kouluruokaa koskevassa kohdissa on käytetty lapseen kohdistuvaa sarkastista ja ivallista sävyä.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että tämäntyyppisen aiheen käsittelyn ja siihen liittyvien väitteiden esittäminen on erityisesti lapsiin kohdistuvassa markkinoinnissa oltava korostetun neutraalia eikä siihen saa sisältyä esimerkiksi lapsia syyllistäviä vihjauksia.
Säännöt on kirjattu kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöihin.
Oatly sanoo halunneensa herättää yhteiskunnallista keskustelua
Oatly kiistää markkinoinnistaan esitetyt väitteet ja katsoo, ettei neuvostolla ole toimivaltaa antaa asiasta lausuntoa, koska julkaisu ei ole mainontaa.
Aineistossa ei kehoteta lukijaa ostamaan yrityksen tuotteita eikä siinä ole viittauksia yrityksen tuotteisiin, lisätietoja tuotteista, niiden ostopaikasta tai hinnasta, Oatly perustelee.
Oatlyn mukaan koteihin lähetetty julkaisu on viestintää, jonka tarkoitus on herättää yhteiskunnallista keskustelua.
Lisäksi yhtiö katsoo, ettei aineisto ole hyvän tavan vastaista, vaan hyväksyttävää julkaistussa muodossa ottaen huomioon perustuslain sananvapaussäännös.
Oatly on julkaissut Maitomyytit myös netissä ja edellyttää siellä, että sivustolla vierailevan on oltava vähintään 18-vuotias.
Uusimmat
-
15:40
Suora lähetys kello 16: Jouluparaati lähtee liikkeelle Helsingissä
-
15:37
Ähtärin pandat saapuneet turvallisesti Kiinaan
-
15:31
Jenny Rautionaholta kelpo mc-avaus
-
15:20
Miten vanhempi voi auttaa läksyissä? Erityisesti kahdessa aineessa lapset kaipaavat apua
-
15:20
Juontajat heittäytyivät lattarimusiikin rytmeihin: "Tätähän voi kokeilla kotonakin!"
-
15:10
HIFK-ottelun turvatoimia nostettu – näin junaselkkausta kommentoidaan pelipaikalta
-
14:56
Keskustan Kaikkonen MTV:lle: Jalkaväkimiinojen kiellosta irtautumista syytä pohtia – SDP:n Kiljunen toppuuttelee
-
14:49
Therese Johaugin murskaava ylivoima järkytti Ruotsissa: "Voi hemmetti"
-
14:33
Kauhavalla rukoushetki kolarissa kuolleiden lasten puolesta
-
14:31
Finnair peruu 300 lentoa lakon takia – vaikuttaa noin 33 000 asiakkaan matkoihin
-
14:06
EU:n ilmastokomissaari: On epäselvää, syntyykö ilmastokokouksessa sopua
-
14:00
Anna Abreu paljasti salaisen paheensa, hämmentyi itsekin: "Mä oon sairas"
-
13:55
Silminnäkijä MTV:lle: Tampereen junarettelössä HIFK:n kannattajia – "Pelkään, mitä siellä on luvassa"
-
13:37
Jasmi Joensuun loisto-otteet jatkuvat
-
13:36
Näin teet itse kynttilöitä – ota kuitenkin tärkeä seikka huomioon
-
13:30
Uusi myrsky vaanii jo nurkan takana – näin radikaalisti sää muuttuu sunnuntai-iltana
-
13:13
Therese Johaugilta järisyttävä paluu: "Näyttää pelottavan hyvältä"
-
13:01
Lähestyvä 50 vuoden ikä on saanut Laura Voutilaisen pohtimaan elämän rajallisuutta
-
12:48
30 ihmistä rettelöi IC- junassa – iso poliisitehtävä Tampereen rautatieasemalla
-
12:43
SM-liigaseuran riveistä karu tieto: Kärkinimen koko loppukausi vaarassa
-
Lataa lisää