Armeijatavaraa kauppaava Varusteleka on saanut jälleen huomautuksen kansanmurhaan viittaavasta markkinoinnista. Mainonnan eettinen neuvosto on aiemmin huomauttanut yritystä vuosina 2013 ja 2015.
Tuorein, viime viikolla annettu huomautus liittyy yrityksen verkkosivuston markkinointitekstiin, jossa kerrottiin serbialaisesta kenttäpullojärjestelmästä ja viitattiin kansanmurhaan.
Tekstissä vitsaillaan, että juomapullojärjestelmä on niin vaikeakäyttöinen, että serbisotilaatkin kykenivät siitä juotuaan hirmutekoihin ilman erillistä käskyä.
Lisäksi tekstin lopussa kerrotaan, että ”näillä on tehty kansanmurhia ja sellainen jättää käytön jäljet, jotka näkee vielä unissaankin”. Tuotesivun lopussa on video, joka alkaa Serbian kansanmurhaan viittaavilla saatesanoilla.
"Kulttuuri, johon yritys kuuluu, ymmärtää huumoria"
Varusteleka kiisti markkinoinnin eettiselle neuvostolle antamassaan vastauksessa, että sen verkkosivu olisi hyvän tavan vastainen.
– Markkinoitu tuote on sotaesine ja tuotteeseen liittyvästä historiasta on voitava saada kertoa. Kuluttaja ei välttämättä halua ostaa esinettä, johon liittyy tietynlaista taustaa, yritys kirjoitti vastineessaan.
– Yritys korostaa, että sen käyttämä musta huumori tapapainottaa sen työtekijöiden henkistä tasapainoa. Yritys kiistää, että kysymyksessä olisi ihmisarvon kunnioituksen puute, teksti jatkuu.
Yrityksen mukaan ”kulttuuri, johon yritys kuuluu, ymmärtää huumoria eikä loukkaannu herkästi”.
Eettinen neuvosto kuitenkin katsoi, että tuotesivu on huomautuksen arvoinen.
Neuvosto katsoi aiempiin päätöksiinsä vedoten, että kansanmurhaan viittaava markkinointi on hyvän tavan vastaista. Neuvoston mukaan markkinoinnin hyvän tavan vastaisuutta ei muuta se, että markkinointia pyrittäisiin keventämään huumorilla. Lisäksi neuvosto katsoi, että kansanmurhalla markkinoinnilla voidaan katsoa hyödynnettävän kärsimystä.
Neuvoston perustelut voi lukea kokonaisuudessaan täältä.