Duunitori löysi rekryalalta kasvun lähteen. Roviolla startup-kärpäsen puraisemat yrittäjät tuovat työpaikkoja sinne, missä ihmiset viettävät aikaa.
Tyypillisessä startup-tarinassa on kaksi kaverusta ja idea, jota he esittelevät sijoittajille kalvoissaan jääkiekkomailan muotoiset liikevaihtokäppyrät ja exit-suunnitelmat.
Näin alkoi myös Thomas Grönholmin ja Martti Kuusanmäen perustaman Duunitorin matka vuonna 2009.
Sitä seurasi lätkämailamallin sijaan mutkainen tie, jossa kuolemanlaakso oli juuri sellainen kuin Kuusanmäen hammaslääkäri-isoisä aikoinaan kuvaili.
– Kolme ensimmäistä vuotta ovat hemmetin vaikeita, kun kukaan ei tunne sinua. Meillä ei ollut tuotetta, eikä asiakkaita, Kuusanmäki kertoo.
Viime vuosina yritys on löytänyt rekrytointialalta oman lokeronsa ja toimivan bisnesmallin.
Vielä neljä vuotta sitten Duunitorilla oli töissä kuusi henkeä ja liikevaihto oli noin 300 000 euroa. Nyt työntekijämäärä on noin 35.
Viime vuonna liikevaihto kasvoi 2,2 miljoonaan euroon. Tulostakin yritys on nyt tehnyt.
"Startup-kärpänen puraisi"
Grönholm ja Kuusanmäki ovat opiskelleet rahoitusta Kauppakorkeakoulussa, josta monen opiskelutoverin tie vei investointipankkiin tai konsulttiyhtiöön. Ala-asteelta asti toisensa tuntenut kaksikko sen sijaan perusti jo parikymppisinä mainostoimiston.
Vuonna 2005 läpimurtoaan etsinyt Rovio palkkasi sen koko kolmihenkisen tiimin tekemään mainoksia ja sivustoja peleilleen. Parin Rovio-vuoden jälkeen Kuusanmäki ja Grönholm palasivat koulun penkille, mutta mielessä kyti ajatus uuden yrityksen perustamisesta.
– Startup-kärpänen puraisi, Grönholm sanoo.
Rekrytointialalle Grönholm ja Kuusanmäki päätyivät, koska se tarjosi kiehtovan ongelman. Rahoitusmarkkinoilla kysyntä ja tarjonta kohtaavat tehokkaasti, koska tieto on tasaveroisesti kaikkien saatavilla. Rekrymarkkinoilla näin ei ole.
Kaksikon omien havaintojen mukaan rekrytointi oli ”sähköpostipelleilyä”, jossa sekä hakija että yritys tekevät valtavan määrän työtä, mutta suurin osa työstä valuu hukkaan.
– Iso osa rekrytoinneista epäonnistuu, koska ei osata määritellä, ketä etsitään, ja viestin kohdentamisessa epäonnistutaan. Suuri osa ihmisistä on kiinnostunut uusista mahdollisuuksista, mutta kysymys kuuluu, miten heidät tavoitetaan, kaksikko pohtii.
Alkuun he kehittivät omaa rekrytointijärjestelmää ja tekivät ohjelmistokehitystä alihankintana muille. Syksyllä 2010 yritys toi eräässä projektissa kaikki Suomen työpaikat kartalle.
Sen myötä syntyi työpaikkojen hakupalvelu Duunitori. Moneen vuoteen se ei kuitenkaan tuottanut mitään.
– Sen jälkeen on ollut bisnesmallin etsintää ja olemme hakeneet asemaamme markkinassa, Kuusanmäki kertoo.
Ei kiinnostusta myymiseen
Käänne tuli, kun kaksikko ymmärsi, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää viemällä työpaikat sinne, missä ihmiset ovat.
Viitisen vuotta sitten Duunitori alkoi perustaa Facebookiin erilaisia yhteisöjä, joissa esimerkiksi sairaanhoitajat Jyväskylästä seuraavat oman alansa työpaikkailmoittelua ja muuta sisältöä.
Nyt ryhmiä on viitisen sataa, ja seuraajia kaikkiaan puoli miljoonaa. Myös ilmainen Duunitori-palvelu on kerännyt mittavan yleisön.
– Meillä on 10 miljoonaa sivulatausta kuukaudessa, Grönholm sanoo.
Duunitori myy yrityksille rekrytointimarkkinointikampanjoita, jotka voivat koskea yksittäistä ilmoitusta tai koko työnantajamielikuvaa. Ne kohdennetaan yleisölle digitaalisen markkinoinnin keinoin.
Grönholmin ja Kuusanmäen mukaan tarinankerronta erottaa yhtiön alan perinteisistä toimijoista. Yrityksessä seitsemän henkeä keskittyy työnantajatarinoihin ja työelämää käsittelevän sisällön tuotantoon, videoihin ja podcasteihin.
Rekryalalla toimivat isot pelurit. Kaksikko myöntää, että mahdollisuuksia alussa häämöttäneeseen exitiinkin on tarjoutunut. Se ei toistaiseksi kiinnosta.
– Me emme ole kiinnostuneita myymään. Olemme vasta alussa siinä, mitä haluamme tehdä.