Suomalaisen ohjelmistofirman pomo kertoo läpilyönnistä USA:ssa – jättiluokan asiakkaita haavissa

reaktor
Reaktorin New Yorkin -toimistolle sataa viikoittain parisataa hakemusta. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 04.06.2016 10:31

Outi Karilahti

outi.karilahti@mtv.fi

Ohjelmistoyritys Reaktor niittää mainetta maailmalla ja kahmii isoja asiakkaita kilpailijoiden nenän edestä.

Digitaalisia palveluita kehittävä yritys ehti toimia Suomessa viisitoista vuotta, ennen kuin maailma kutsui. Tosin sitä ennenkin yrityksellä riitti kansainvälisiä asiakkaita.

– Ilmeisesti meidän maine oli kiirinyt maailmalle erinäisten ihmisten kautta, koska meille alkoi tulla tilauksia Yhdysvalloista, Reaktorin New Yorkin toiminnasta vastaava Joonas Makkonen kertoo.

Kun tilauksia oli tullut tarpeeksi, heräsi ajatus, että ehkäpä paikan päälle pitäisi lähteä myymään enemmänkin.

Vuosi sitten toiminta alkoikin New Yorkin sykkeessä kolmen ihmisen voimin – tänä päivänä työntekijöitä on 18 ja uusia osaajia haetaan koko ajan. Tosin New Yorkissa se asettaa omanlaisensa haasteensa.

– Täällä on rekrytointi kaikille haastavaa – se oli tiedossa. Kysyntä on kovempaa kuin tarjonta ja hyviä osaajia on vähän tarjolla. Palkkatasokin on kova.

Yritys hakee paraikaa useita uusia osaajia ja viikoittain setvitään pari sataa hakemusta.

– Se on kuitenkin vähän sellaista neulan etsimistä heinäsuovasta, Makkonen sanoo.

Kirjava asiakaskunta

Reaktor aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2000. Yritykseltä löytyy Helsingin ja New Yorkin lisäksi toimipiste myös Tokiosta. Yhteensä yritys työllistää nelisen sataa henkeä.

– Meiltä löytyy New Yorkista samanlaista osaamista kuin Suomessakin: koodaajia sekä käyttöliittymä-, konsepti- ja visuaalisia suunnittelijoita. Lisäksi tietysti markkinoinnin ja myynnin ihmiset.

Reaktorin asiakaskunta on kirjavaa: yhteen toimialaan ei ole keskitytty, vaan ennemmin on mietitty, mitkä projektit ovat yritykselle sopivia.

Suurin asiakas on yhdysvaltalainen tv-jätti HBO, jonka Reaktor nappasi itselleen pari vuotta sitten. Tuolloin toimintaa ei oltu vielä aloitettu jenkeissä.

– HBO löysi meidät ihan tuurilla yhteisen tuttavan kautta. Heillä oli yksi haastava projekti meneillään ja tuttumme mietti, että pitäisikö soittaa ihan Suomeen asti.

– Asiakkaan sanoin meillä oli paras design, me ymmärrettiin mitä he halusivat ja meillä oli paras teknologiaosaaminen. Kaikki oli yhdessä samassa paketissa.

– Olimme parempia suunnilleen kaikessa, Makkonen kehuu.

"Start upit tajuavat olla soittamatta"

HBO:n jälkeen suurin asiakas on suomalaisille kenties tuntematon Houghton Mifflin Harcourt, joka on Yhdysvalloissa suurin oppimateriaalien kustantaja.

– Meiltä tilattiin 15 hengen iskuryhmä hoitamaan heidän palvelu- ja softakehityksen tasoa ylöspäin.

Reaktor tekee myös vaatevalmistaja Michael Korsille digi- ja mobiilipalveluiden suunnittelua. Asiakaslistalta löytyy lisäksi mainittavan arvoinen arvopaperipörssi Nasdaq. Soittoja tulee kuitenkin ehdottomasti eniten start up -yrityksiltä.

– Suomessa meidät tunnetaan paremmin, joten start upit tietävät olla soittamatta. Me olemme vähän liian kallis kumppani heille. Jenkeissä tilanne on eri: monella start up -yrityksellä on rahoitus kunnossa. Niiden kautta olemme myös tutustuneet taustalla hääriviin sijoittajiin ja saatu uusia kontakteja.

Hyvät kontaktit elintärkeitä

– Vuoden verran ollaan ravattu tapaamassa ihmisiä ja nyt huomaa, että puhelin on alkanut soimaan.

Hyvillä kontakteilla onkin erittäin suuri merkitys.

– Ilman kontakteja en usko, että olisimme pärjänneet. Alkuvaiheessa satuimme tapaamaan juuri oikeita ihmisiä, jotka halusivat meitä auttaa. Se on ollut kultaakin kalliimpaa.

Makkonen kertoo merkittävimpien asiakasryhmien olevan tällä hetkellä median ja kaupan alalla.

– Kilpailu on täällä kovaa, mutta hintalappuja tuijotetaan paljon vähemmän kuin Suomessa. Tärkeämpää on se, miltä tarjous näyttää ja miten materiaali esitetään.

– Täällä merkitsee enemmän se, millaisen asiakaskokemuksen jättää. Pitää satsata paljon enemmän kommunikointiin ja asiakkaan kanssa olemiseen.

Mikä Reaktorin sitten erottaa kilpailijoistaan?

– Osaamisen taso niin teknologia- kuin designpuolella. Ollaan paasattu Suomessa paljon agile-tekemisestä, mikä tuntuu olevan täällä vasta nyt kovassa nosteessa. On helppoa olla yritys, joka on tehnyt sitä 15 vuotta.

– Mielestäni tulevaisuudennäkymät alalla ovat erittäin hyvät. Töitä on enemmän kuin koskaan.

Tuoreimmat aiheesta

Digi