Vilkkaasti liikennöidyllä Kehä III:lla on romahdusvaara. Liikenneviraston mukaan ajorata idän suuntaan Askiston kohdalla on osittain lahonneiden puupaalujen ja paalulaatan varassa.
Video: Tältä näytti toukokuussa, kun betonirekka kaatui Kehä III:lla Tuupakan liittymässä
Liikennevirastosta kerrotaan aiheesta ensimmäisenä uutisoineelle Helsingin Sanomille, että sortumisvaara ulottuu noin 350 metrin pituiselle osuudelle ajoradalla.
– Jos se (paalulaatta) lähtee siitä hajoamaan, niin sitten kaistat täytyy ottaa pois liikenteeltä. Nämä vauriot etenevät kyllä yleensä aika hitaasti, projektipäällikkö Kirsi Pätsi Uudenmaan ely-keskuksesta sanoo Helsingin Sanomille.
Askiston liittymän vakavia ongelmia käydään läpi Liikenneviraston sekä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ely-keskus) asiakirjassa, jossa esitellään suunnitteilla olevia väylähankkeita.
– Suuntaistasoliittymät Askiston kohdalla ovat E18-tien liikenneturvallisuudeltaan heikkotasoisimmat, julkisessa hankekortissa huomautetaan.
Teräsbetonia toisella kaistalla
Hankekortin mukaan paalulaatan alla oleva maa on painunut ja tuonut näkyviin sekä laatan että paalujen liitoskohdan. Kun vanhat paalut ovat kosketuksissa ilman sekä pohjaveden kanssa, tapahtuu lahoamista.
Helsingin Sanomien mukaan kyseinen ajorata rakennettiin puupaaluille vuonnsa 1974, Kymmenen vuotta myöhemmin rakennetut Kehä III:n pohjoiset kaistat on tuettu jo teräsbetonipaaluilla.
– Siihen voi tulla sellaiset painaumat, ettei sitä voi pitää auki liikenteelle. Se voi tapahtua pian tai 20 vuoden kuluttua, Pätsi jatkaa Helsingin Sanomien haastattelussa.
Askiston remonttia ei päästä aloittamaan välittömästi, sillä pelkkä rakennussuunnittelu valmistuu ensi vuoden puolella. Liikenneviraston arvion mukaan remontti alkaa vuonna 2020. Tuolloin liikenne on ohjattava kiertoreitille, jota ei ole vielä olemassa.
Askiston kohdan kunnostuksen kustannusarvio on 26,2 miljoonaa euroa.